• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • België versoepelt naar code oranje, ModeUnie uit onvrede over blijvende mondmaskerplicht

België versoepelt naar code oranje, ModeUnie uit onvrede over blijvende mondmaskerplicht

Door Ilona Fonteijn

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail
Beeld: Unsplash

Afgelopen vrijdag maakte het Overlegcomité versoepelingen van de coronamaatregelen bekend, België gaat van code rood naar code oranje. Het nachtleven en de evenementensector mogen weer open, er is geen sluitingsuur meer voor de horeca, telewerken is niet meer verplicht en voor leerlingen in de lagere scholen geldt geen mondmaskerplicht meer. De versoepelingen gaan vanaf 18 februari in.

Brancheorganisatie Mode Unie heeft in een reactie haar ongenoegen richting het uitblijven van een mondmaskerversoepeling aangaande modewinkels geuit. In de horeca is het vanaf 19 februari voor gasten niet meer verplicht een mondkapje te dragen, en volgens de brancheorganisatie zorgt dat voor ongelijkheid tussen de horeca en retail: “Het is bijzonder spijtig dat door het behouden van de mondmaskerplicht voor klanten de regering ongelijkheid creëert tussen (mode)winkels en horeca. Des te meer omdat het risico op besmettingen in winkels in geen geval groter is dan in horecazaken. In modewinkels is het momenteel rustig en winkelen gebeurt zo goed als steeds binnen de bubbel. Tevens worden klantenbubbels binnen een winkel niet gemixt, wat in de horeca vanaf 19 februari wel het geval zal zijn”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie in het persbericht.

Volgens Delanghe had het wegvallen van de mondmaskerplicht tijdens het shoppen voor moderetailers een grote steun in de rug kunnen zorgen, daar waar winkelen zonder een mondkapje “aantrekkelijker” en “meer ongedwongen” wordt. “Toen vorig jaar in oktober de mondmaskerplicht (kort) wegviel zag de modesector onmiddellijk een stijging in de verkoop. Dit bewijst des te meer dat modestukken winkelen zonder mondmasker zin geeft aan klanten om te shoppen. De beslissing om de mondmaskerplicht voor klanten te behouden in winkels is dus gemiste kans om modehandelaars na vier slechte coronaseizoenen een deftige start van het nieuwe verkoopseizoen te geven.”

Lees ook:
Coronavirus
mondmaskerplicht