• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Belg kocht een derde meer producten online in eerste halfjaar 2020

Belg kocht een derde meer producten online in eerste halfjaar 2020

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Zal de e-commerce in België door de coronacrisis nu definitief doorbreken? Wie zal het zeggen. Wat wel met zekerheid te zeggen is dat Belgen in het eerste halfjaar van 2020 33 procent meer producten online hebben gekocht. Dit blijkt uit de BeCommerce Market Monitor.

Met een stijging van verkoop van online producten zou men verwachten dat de gehele e-commerce een flinke omzetplus heeft behaald in de eerste zes maanden van 2020, maar niks is minder waar. Door het ontbreken van verkopen bij de dienstensector, is de gehele omzet van de Belgische e-commerce sector in het half jaar teruggelopen met 10 procent. De online omzet in België kwam volgens de BeCommerce Market Monitor neer op 5,1 miljard euro.

Meer dan een kwart van alle pakketten bevatte kleding afgelopen halfjaar

Het aantal aankopen steeg wel flink. In het halfjaar werden 58,1 miljoen aankopen online gedaan door Belgen. Dit aantal lag nog nooit zo hoog, aldus het rapport. “We zijn blij om te zien dat steeds meer consumenten hun weg vinden naar het online shoppen”, aldus Sofie Geeroms van BeCommerce in het persbericht. “Na een stijging van 2 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar hebben ondertussen 8,1 miljoen consumenten in België online gewinkeld het afgelopen halfjaar. E-commerce in België heeft altijd achterop gelopen en is in zekere zin door de Belgische retail stiefmoederlijk behandeld geweest: deze crisis heeft dankzij de consument die bij wijze van spreke verplicht was om online te winkelen, onze bedrijven doen inzien dat online aanbod een absolute must is.”

Van alle pakketten die werden bezorgd de afgelopen zes maanden, bevatte meer dan een op de vier kleding. Dat niet alleen: een op de drie kledingstukken die de Belg kocht in het afgelopen halfjaar werd online gekocht. Voor de coronacrisis lag dit percentage nog onder de 20 procent. Kleding heeft als categorie nu de nummer één plek veroverd als het aankomt op de favoriete categorie om online te shoppen. “Waar we voordien vaak van consumenten hoorden dat ze kleding willen kunnen passen, merken we door de coronacrisis en voornamelijk de lockdown dat Belgen hun weg gevonden hebben naar het kopen van kleding online. Onze markt wordt eindelijk matuur,” aldus Geeroms in het bericht.

Beeld: Pexels

BeCommerce
BECOMMERCE MARKET MONITOR
Coronavirus
E-commerce