Augmented reality op de Modefabriek: zo gaat AR retail veranderen
bezig met laden...
Met het blote oog zie je geen bijzonderheden - op een behoorlijk mooie Green Egg, goede Hunter-laarzen op een sokkel en wat foto’s aan de muur na. Wanneer je de omgeving met de Ipad scant, verandert de ruimte echter in een omgeving waar men ongehinderd kan hengelen, BBQ-en en nog meer buitenactiviteiten kan ondernemen. Welkom bij de augmented reality arena op de Modefabriek wintereditie 2019. Augmented reality of AR staat op het punt ons retaillandschap aanzienlijk te verrijken. Maar wat is augmented reality precies en waar kunnen retailers het voor gebruiken? FashionUnited zocht antwoorden bij Jachim van Huut, eigenaar van Studio05 en bedenker van het augmented reality concept op de Modefabriek.
Onderscheid tussen virtual reality en augmented reality
De term virtual reality en augmented reality wordt nog vaak door elkaar gehaald, vertelt van Huut tegen FashionUnited in een telefonisch interview. Het grote verschil: bij virtual reality sluit een persoon zich door middel van apparatuur volledig van de wereld af, terwijl augmented reality door middel van smartphones of tabletten alleen een extra laag aan de wereld toevoegt. Daar wil van Huut nog een derde aan toevoegen: mixed reality, vaak verward met augmented reality. Bij mixed reality voeg je een laagje toe aan de omgeving die tegelijkertijd ook interactie met de ruimte aangaat. Van Huut noemt als voorbeeld Ikea waarbij de consument een Ikea-kast in zijn eigen woonruimte kan testen. Wat op de Modefabriek werd getoond was dus eigenlijk mixed reality maar onder de noemer augmented reality gepresenteerd.
Waar wordt augmented reality op dit moment het meest voor gebruikt?
AR wordt op dit moment vooral ingezet voor marketingdoeleinden. Van Huut noemt de bekende voetbalplaatjesactie van supermarktketen Albert Heijn en het populaire pokémon vangen. “AR wordt nu nog het meest gebruikt als een BTC-middel in spel- en amusementsvorm, maar meer partijen kunnen baat hebben bij het gebruik van AR”, aldus Van Huut. “Bedrijven kunnen gortdroge informatie zoals jaarcijfers door middel van AR levendig maken. De tafel is dan de hololens waarop de presentatie voor iedereen te zien is.”
Van Huut: “Voor de retail is augmented reality al helemaal interessant. Fysieke verkooppunten zijn aan het verdwijnen en winkels moeten steeds meer bieden om klanten te trekken en te binden. AR verwondert de klant en geeft de klant beleving. De winkel dient in de toekomst als plek waar de klant de merkidentiteit kan beleven, verkopen worden verder online gedaan. In de toekomst is online en fysiek volledig vermengd.”
Wat zijn voorbeelden van geslaagde AR-retailimplementaties?
Van Huut: ”Een brillenwinkel waar de consument voor de spiegel alle brillenmodellen en kleuren kan passen, dat vind ik een handzame en praktische manier van AR-implementatie die verder gaat dan amusement. Ik kan mij voorstellen dat eenzelfde techniek ook interessant kan zijn voor haarverfproducten of kappers.”
Augmented reality is een buzzwoord. Wat zal de grootste verandering zijn op korte termijn?
”Virtual reality wordt, doordat de bijbehorende apparatuur ervoor veel geld kost, steeds minder ingezet. Daarentegen groeit de interesse en het gebruik van augmented reality/mixed reality. Dit komt doordat iedereen een telefoon of apparaat heeft waarmee ze de codes kunnen scannen. Op dit moment zijn bedrijven zoals Google en Apple in de race om een ‘wearable’ te maken die vergelijkbaar is met Google Glass. Je zou kunnen zeggen dat Google Glass eigenlijk zijn tijd vooruit was”, sluit Van Huut af.
Augmented reality: voorbeelden in de retail
Het Belgische pyjamamerk Woody bestaat deze maand een kwart eeuw en viert dit met een hernieuwde bedrijfsstrategie. Dat betekent een uitbreiding van het retailaanbod en een vernieuwd, uitgebreid merkconcept. Het bedrijf streeft ernaar om niet alleen producten te verkopen, maar ook om een consumentenervaring te creëren en het contact met klanten goed te onderhouden. Eén manier waarop Woody dat de komende tijd gaat doen, is door het verwezenlijken van een ‘eigen wereld’. Deze ‘Woody-wereld’ komt terug in het winkelconcept, maar is ook daarbuiten zichtbaar. Zo lanceert het bedrijf een eigen applicatie, de Woody App. Deze werkt met augmented reality en is bedoeld voor kinderen van zes tot twaalf jaar. Met de app kunnen kinderen thuis interactief met hun pyjama aan de slag. Ze kunnen dan de dierenplaatjes die op hun Woody-pyjama zijn bedrukt, scannen, waarna ze er spelletjes mee kunnen doen. De kinderen komen in de ‘magische Woody-wereld’, waar ze ook naar verhalen kunnen luisteren of ze zelf kunnen lezen. Ook komen er interactieve spiegels in de winkels, waarin kinderen dezelfde dierenplaatjes tot leven zien komen in 3D. Zo kunnen ze er bijvoorbeeld selfies mee maken of mee dansen.
Winkelen bij Zara ging vorig jaar april een stap verder dankzij de introductie van augmented reality. Consumenten konden door middel van een speciale app beelden in de winkel tot leven zien komen. Wanneer de telefoon gericht werd op een signaal in de geselecteerde winkels en online afhaalpunten zag de gebruiker de modellen bewegen en spreken op het scherm van hun telefoon. Alle looks die gepresenteerd werden, in dit geval van de Zara Studio-collectie, konden, naast in de winkel zelf, in de speciale Zara AR-app ook gekocht worden.
Beeld: Studio05
Altijd up-to-date zijn over de laatste ontwikkelingen in de modeindustrie? Meldt u hier aan voor de FashionUnited nieuwsbrief!