• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Antwerpse boetiek Princess begint een nieuw monumentaal hoofdstuk

Antwerpse boetiek Princess begint een nieuw monumentaal hoofdstuk

Door Christin Ho

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |BINNENKIJKEN

Na 55 jaar verlaat de Antwerpse luxeuze modeboetiek Princess de Meir en begint het een nieuw hoofdstuk in de Lange Gasthuisstraat met een indrukwekkend en duurzaam interieur dat rust, warmte en vrouwelijkheid uitstraalt.

Familieverhaal

Het verhaal van de Princess Group is uitzonderlijk en startte 65 jaar geleden met de eerste Princess boetiek, opgestart door de moeder van de huidige eigenaar Karin Heeren en grootmoeder van haar dochter, mede-eigenaar Astrid Somers. Wat in 1953 begon met een kleinschalige babywinkel groeide tot op vandaag uit tot verschillende luxueuze modeboetieken voor vrouwen in Antwerpen en aan de kust. In de Belgische modestad kun je terecht bij Princess, Princess Blue, Renaissance en Space. In Knokke huizen Princess Zoute, Sketch, Princess Blue en Space.

Met de komst van de Princess flagshipstore in de Lange Gasthuisstraat wordt deze buurt als het nieuwe dynamische high-end shopping walhalla bestendigd, omringd door iconische modeburen zoals Verso, Cocodrillo, Essentiel. De boetiek is een herinnering aan lang vervlogen tijden: de allereerste Princess (baby)winkel bevond zich in de Korte Gasthuisstraat, vooraleer ze 10 jaar later naar de Meir verhuisde. “Een verhuis was nodig omdat ons cliënteel niet meer vertoeft op de Meir dat een commerciële winkelstraat is vol met ketens,” vertelt Somers telefonisch aan de redacteur.

Rust, warmte en vrouwelijkheid

De nieuwe flagshipstore in De Lange Gasthuisstraat is onder handen genomen door het Antwerpse architectbureau anversa, rekening houdend met een uitnodigend en duurzaam interieur.

Een stap in de Princess store is een stap in een andere wereld. Princess wil een weldadige rust creëren door de natuurlijke ton sur ton tinten die op elke oppervlakte werden aangebracht. In het persbericht zegt Somers over het winkelinterieur: “Voor ons moest er een bepaalde rust, warmte en vrouwelijkheid heersen. Drie belangrijke pijlers waar volledig aan voldaan werd. Bij het binnenwandelen van de ruimte ervaar je een instant ‘zen’ gevoel, iets wat zowel onze trouwe als nieuwe klanten appreciëren”, aldus de mede-eigenaar in de persverklaring.

De imposante ruimte van 1000 vierkante meter werd volledig gestript en terug opgebouwd. Wat er bij het binnenlopen van de winkel vooral opvalt zijn de hoge muurwanden, plafonds en zuilen die volledig bepleisterd zijn met een zelf ontworpen klei. Het resultaat is een innovatief pilootproject in Europa waarvoor anversa exclusief samenwerkte met het Zuid-Engelse bedrijf Clayworks. De klei is een kwalitatief, puur en 100 procent natuurlijk materiaal dat de tand des tijds op zijn eigen manier zal doorstaan en een rustgevend effect belooft te hebben op de gemoedstoestand van consumenten.

Elementen zoals de paskamers en poefen met schapenvellen worden bewust als luxueuze sculpturen in de winkel geplaatst. Verder werd er gekozen voor een betonnen vloer en houten deuren in massieve notelaar die in combinatie met kleimuren. Vernieuwend zijn ook de gebogen kledingrekken, die door hun draaiende beweging de Princess klanten als een soort wandeling doorheen de verschillende collecties leiden. De volgroeide beuk in de binnentuin, in het midden van de winkel, geldt als natuurlijke blikvanger.

Ook Renaissance krijgt een nieuwe bestemming

Elke winkel heeft een eigen identiteit waar goed over nagedacht en trouw aan vastgehouden wordt. “In elke winkel doet Princess zijn eigen ding”, aldus Somers in het persbericht over de nieuwe winkel. “Aan elk stuk dat er hangt gaat denkwerk vooraf. Elke beslissing die gemaakt is, is gegrond. We laten ons niet beïnvloeden door trends. We blijven onszelf. En willen dat onze klanten in elke winkel terecht kunnen.” Dat is volgens Princess de reden waarom Princess over de jaren heen een gevestigde waarde blijft voor alle Belgen tot buiten de landsgrenzen.

    Princess staat bekend voor het mix & matchen van jonge coole brands met grote designers. Isabel Marant Etoile, Mackintosh, Aeyde, Joseph, Nanushka of Forte Forte worden moeiteloos gecombineerd met M Missoni, Natan, Valentino Red of Max Mara. Heeren focust zich op de gevestigde designers, Somers richt zich op de nieuwe generatie met jongere merken. Samen zoeken ze ideale combinaties doorheen alle collecties, met het nieuwe interieur als organisch omringend kader.

Princess investeert ook in de andere winkelvestigingen om te blijven groeien en evolueren. Afgelopen zomer kreeg Sketch aan de kust een nieuw interieur aangemeten en eerder in het voorjaar kwam Princess Blue erbij. In het persbericht is ook te lezen dat de Antwerpse luxeboetiek Renaissance gaat verhuizen naar een nieuw pand en zal de deuren openen in de lente.

Foto’s: Princess De Lange Gasthuisstraat. Credit: Frederik Vercruysse

Astrid Somers
Karin Heeren
Princess
Princess Group
Princess NV
Renaissance