65,5 procent van online gekochte kleding en schoenen wordt teruggestuurd

De feestdagen waren voor e-tailers een drukke periode, maar het ziet ernaar uit dat webwinkeliers ook in januari niet stil kunnen zitten. In plaats van bestellingen verwerken, staat deze maand echter in het teken van het verwerken van retourzendingen. Onderzoek van de online kortingscoupon-aanbieder Flipit.com heeft aangetoond dat het aantal artikelen dat wordt geretourneerd in de lift zit. Vooral over kleding en schoenen blijken consumenten vaak niet tevreden: in totaal wordt 65,5 procent van de aangeschafte kledingstukken of schoenen geretourneerd. Volgens het bedrijf heeft dit te maken met het feit dat veel consumenten de cadeaus waar zij niet tevreden mee zijn rond deze tijd terugsturen.

Flipit.com heeft 600 Vlaamse consumenten en 400 Waalse consumenten ondervraagd. Een groot deel van hun aankopen is afkomstig van buitenlandse webwinkels. Maar liefst 70 procent van de Vlamingen heeft tijdens de feestdagen inkopen gedaan bij een webshop uit een ander land. Voor Walen was een percentage van 45,3 procent van toepassing.

”Het terugsturen van pakketjes is voor de klant vaak gratis, de kosten zijn voor de webwinkel,” verklaart Flipit.com woordvoerder Bram Vermeulen. “Administratiekosten voor het verwerken van de orders of de retours mogen niet doorberekend worden aan de klant.” Elk pakket dat wordt teruggestuurd moet worden gecontroleerd, om te bekijken of het product in goede staat verkeert. Volgens Vermeulen zet dit de marges van veel webwinkels zwaar onder druk. “Voor de webwinkels is het enorm belangrijk dat de retourzending goed en snel werkt omdat klanten dat belangrijk vinden,” vult hij aan.

Volgens Flipit.com zorgen de vele retourzendingen ervoor dat e-tailers miljoenen euro´s mislopen. Hoe groot het omzetverlies precies is, heeft de website niet bekendgemaakt.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN