'30 procent Belgische consumenten zal in de toekomst meer online blijven kopen'

De afgelopen maanden is de Belgische e-commerce in een stroomversnelling gekomen. Uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen bleek al dat de helft van de handelaren zonder webshop voor de pandemie, nu online is gegaan. De huidige situatie lijkt een permanente verandering teweeg te brengen in de Belgische online retail. Namelijk dertig procent van de consumenten geeft aan in de toekomst meer online te blijven kopen.

Handelsfederatie Comeos voerde samen met Thomas More Hogeschool een onderzoek uit naar de impact van Covid-19 op het aankoopgedrag van consumenten. Het onderzoek vond plaats net voor de heropening van de non-food winkels. Het koopgedrag blijkt inmiddels sterk veranderd, aldus het onderzoek. Een derde van de ondervraagden geeft dus aan in de toekomst meer te blijven online winkelen. Zo’n 71 procent gaf aan bij hun vertrouwde retailers te kopen en 44 procent zocht online specifiek naar retailers met een fysieke winkel in België. Aan de oproep om lokaal te blijven kopen lijkt dus gehoor te worden gegeven. 23 procent van de deelnemers van het onderzoek geeft aan de winkel die ze online ontdekt hebben de afgelopen periode, fysiek te willen bezoeken.

Koopgedrag Belgen sterk veranderd tijdens lockdown, 30 procent geeft aan in toekomst meer online te winkelen

Op dit moment heeft 87 procent van de ondervraagden begrip voor een langer levertermijn. Ook kent 73 procent retailers die tijdens de lockdown met online activiteiten zijn begonnen.

Als gekeken naar het koopgedrag in fysieke winkels geeft meer dan de helft aan vertrouwen te hebben in de hygiënemaatregelen in de winkels. Toch geeft 42 procent van de ondervraagden aan liever geen schoenen of kleding te willen passe in de winkel. Dat winkelen nooit meer hetzelfde gaat worden na de pandemie, daar is 52 procent van de ondervraagden van overtuigd. Comeos geeft dan ook in het bericht aan samen met Thomas More het onderzoek te zullen herhalen om te kijken of de Belgen terugvallen in oude patronen of dat nieuwe shop gewoonten zijn aangeleerd.

Beeld: Pexels

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN