• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • 15 procent omzetgroei voor Belgische e-commerce in 2015

15 procent omzetgroei voor Belgische e-commerce in 2015

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

De Belgische e-commerce sector heeft in het afgelopen jaar een totaalomzet van 6,46 miljard euro opgeleverd: een stijging van 15 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Wel is een groot deel van de online aankopen bij buitenlandse webshops gedaan, waardoor Belgische e-tailers ongeveer 3 miljard euro zijn misgelopen. De cijfers zijn afkomstig uit een rapport dat handelsvereniging Comeos onlangs heeft gepubliceerd.

Vorig jaar genereerde de e-commerce een omzet van 5,62 miljard euro; wat goed is voor 6,44 procent van de totale omzet uit de handel. Dit jaar zorgden webwinkels voor 7,13 procent van de totale handelsomzet. “We trekken jaar na jaar meer online klanten aan,” stelt Comeos CEO Dominique Michel. “Vorig jaar kwamen er 440.000 nieuwe klanten bij.”

Wel betreurt Michel het dat veel online shoppers vaak buiten de landsgrenzen winkelen. “De concurrentiehandicaps van onze Belgische handelaars geldt voor webshops dubbel en dik: de klant hoeft zich niet eens over de grens te verplaatsen, de buitenlandse webshops komen als het ware naar hen toe.” Buitenlandse e-tailers werken volgens de CEO vaak efficiënter en goedkoper, waardoor zij lagere prijzen kunnen hanteren dan Belgische webshops.

Gelukkig is er ook goed nieuws voor Belgische e-commercebedrijven. Dankzij het akkoord dat eind 2015 werd bereikt over nachtwerk in de sector, kunnen ondernemers vanaf nu beter concurreren met buitenlandse bedrijven. Daarnaast is de loonkloof met andere landen afgenomen door de taxshift die in oktober 2015 werd goedgekeurd.

Michel stelt tot slot dat het essentieel is dat binnen Europa meer eenheid komt in de logistieke ketens van e-commerce spelers. Nu kost het bijvoorbeeld meer geld om een pakket van Brussel naar Wenen te versturen dan andersom het geval is. “Het zou qua arbeidskosten niet moeten uitmaken in welk land je je distributiecentrum neerpoot, zodat je kunt kiezen voor de beste geografische ligging. Dan zouden we België echt kunnen uitbouwen tot een logistiek centrum van Europa. Nu dreigen we die boot definitief te missen.”

Comeos
E-commerce