10 redenen voor online shoppers om tot aankoop over te gaan
bezig met laden...
Sommige aankopen zijn doordacht, andere aankopen gebeuren spontaan. Klarna deed voor diens Emotional Shopping Index onderzoek naar ruim duizend Nederlandse consumenten en noteerde tien redenen waarom consumenten overgaan tot een spontane online aankoop. En, niet al te onbelangrijk, hoe je hier als retailer op kunt inspelen.
1. Gerichte korting of aanbieding
Volgens Klarna gaat een consument sneller over tot een aankoop wanneer er sprake is van een korting of een aanbieding. Korting geven kan op verschillende manieren. Allereerst is er een referentiekorting. De klant doet bij een referentiekorting iets terug voor de webwinkelier, bijvoorbeeld door het doen van een bepaalde hoeveelheid minimum hoeveelheid aankopen. Ten tweede is een speciale korting ook een goede manier om loyale klanten te belonen. Dit geeft hen een extra aanleiding om te kopen omdat deze aanbieding niet voor iedereen geldt.
2. Als de aankoop simpel en snel geplaatst kan worden
Het is volgens Klarna van groot belang dat de klantervaring zo vlekkeloos mogelijk verloopt. De betaalservice is van mijn mening dat consumenten bij iedere vorm van frictie afzien van een aankoop. Vooral de checkout is een belangrijk moment. Te veel invulvelden kunnen leiden tot irritatie. De oplossing is volgens Klarna om klantgegevens na een eerste bestelling bij een webshop op te slaan, zodat deze bij een volgend bezoek automatisch worden ingevuld.
3. Wanneer het salaris net is gestort
Aan het einde van de maand, in de meeste gevallen na de 25e, ziet Klarna een piek in de hoeveelheid verkopen. Speel hier met gerichte marketing, via bijvoorbeeld sociale media of een nieuwsbrief, op in.
4. Als beloning
Wanneer de consument koopt als een ‘traktatie’ voor hem- of haarzelf, wil het volgens Klarna ook vaak zo snel mogelijk het product in huis hebben. Maak dit mogelijk door same day delivery aan te bieden en benoem deze mogelijkheid al voor de checkout.
5. Naar aanleiding van een positieve review
Zeker bij kleding zijn goede reviews belangrijk, schrijft Klarna. Consumenten kunnen elkaar op die manier advies geven over bijvoorbeeld de maatvoering en de kwaliteit. Vraag consumenten na een periode van de aankoop middels een geautomatiseerde mail een review over het product te schrijven.
6. Enthousiasmeer met de productafbeeldingen op de website
Consumenten halen volgens het onderzoek van Klarna veel inspiratie uit aantrekkelijke productfoto’s. Afbeeldingen doen veel voor de verkoop; niet alleen voor de verkoop van specifieke producten, maar ook de algehele uitstraling en het imago van de webshop wordt er door bepaald. Zorg voor foto’s van hoge kwaliteit of ga nog een stap verder en voeg 360 graden productfoto’s toe.
7. Binnen één klik betalen
Wanneer klanten slechts eenmalig hun gegevens door hoeven te geven, gaan zij sneller over tot aankoop, schrijf Klarna naar aanleiding van het onderzoek.
8. Verveling tijdens het internetten
Zorg ervoor dat potentiële klanten ook op andere kanalen dan alleen op de website zelf met de webwinkel in aanraking komen. Denk hiervoor bijvoorbeeld aan adverteren via banners en Google advertenties.
9. Wanneer gespreide betaling mogelijk is
De optie om gespreid te kunnen betalen, trekt de consument net iets sneller over de streep. Naast Betaal nu en Betaal later biedt Klarna in andere landen ook Betaal in delen aan. Deze betaaloplossing wordt in 2019 ook geïntroduceerd in Nederland. Met Betaal in delen kunnen consumenten gespreid betalen. Op het moment wordt onderzocht welke vorm voor voor de Nederlandse markt het meest geschikt is. In Nederland is al wel Snooze it 30 dagen mogelijk. Hiermee kunnen consumenten hun betaling 30 dagen uitstellen.
10. Push het product via sociale media
Instagram wordt door veel consumenten, zeker op het gebied van mode, eten en sporten, gebruikt als inspiratiekanaal. Een eigen instagramaccount is volgens klarna aan te raden. Samenwerkingen met influencers zorgen volgens de betaalservice ook voor een grotere zichtbaarheid op social kanalen, vooral op Instagram en Youtube. Let er wel op dat de doelgroep van de influencer goed aansluit op de doelgroep van je webshop. Door samen te werken met microinfluencers, die zich richten op een kleinere en meer specifieke doelgroep, weet je zeker dat je het juiste publiek wordt bereikt, aldus Klarna.
Over de Emotional Shopping Index
De Emotional Shopping Index is een onafhankelijk onderzoek naar shopgedrag onder 1.000 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar, uitgevoerd in 2018, in opdracht van Klarna.
Over Klarna
Klarna werd opgericht in Stockholm in 2005 en is een betalingsdienst en bank die naar eigen zeggen een positieve bijdrage wil leveren aan de betalingservaring voor zowel consumenten als retailers. Het bedrijf geeft consumenten de mogelijkheid om op een eenvoudige manier achteraf te kunnen betalen. Klarna werkt op dit moment samen met 130.000 verkopers in Europa en Noord-Amerika, waaronder Asos, Topshop, H&M en JD Sports (in het Verenigd Koninkrijk). Klarna heeft 2500 werknemers en is actief in 14 landen.
Beeld: Pixabay