Zo gaat het nu met voormalige winnaars H&M Global Change Award

Het winnen van een beurs, welke beurs dan ook, kan een significant verschil maken voor een innovatieve startup. Het winnen van de H&M Foundation’s jaarlijkse Global Change Award, een initiatief speciaal ontwikkeld om innovaties met een focus op duurzaamheid te ondersteunen, kan ervoor zorgen dat een bedrijf in een stroomversnelling terecht komt. Neem bijvoorbeeld Vegea, een bedrijf dat overblijfselen van druiven bij de productie van wijn gebruikt om een plantaardige leervariant te maken, mocht een prototype van een jurk tentoonstellen in het prestigieuze Victoria & Albert Museum in Londen nadat ze de geldprijs van 300.000 euro in de wacht sleepten tijdens de tweede editie van de Global Change Award.

Het stemmen voor de kandidaten voor de derde editie van de awarduitreiking is een week geleden van start gegaan en deze week zal bekend worden gemaakt welke vijf bedrijven worden uitgeroepen tot winnaar. FashionUnited kijkt naar de vooruitgang die sommigen van de vorige winnaars hebben geboekt sinds hun winst.

Vegea - Druivenleer

Vegea werd in 2016 opgericht in Milaan door Gianpiero Tessitore, Valentina Longobardo en Francesco Merlino. Samen deelden ze de wens om duurzame alternatieven te vinden voor potentieel schadelijke materialen die op dit moment gebruikt worden in de mode industrie. Na het onderzoeken en investeren in innovatieve technieken die gebruikt kunnen worden om technische stoffen te maken gebaseerd op biologische materialen, kwamen ze erachter dat de vellen en stelen van druiven, de bijproducten van wijnproductie, de ideale grondstof is om biologisch en synthetisch leer te maken.

Zo gaat het nu met voormalige winnaars H&M Global Change Award

Sinds het winnen van de 300.000 euro tijdens de Global Change Award in 2017, heeft het team meerdere prototypes voor jurken, tassen en schoenen gemaakt met Vegea materiaal. De Europese Unie erkende Vegea ook als een van de beste Europese start-ups van deze eeuw en Vegea kreeg in 2017 ook de PETA Innovation Award uitgereikt. “Dankzij de Global Change Award beleven we een fantastisch momentum en krijgen we aandacht van media en potentiële klanten binnen de mode, interieur en auto industrie,” aldus Valentina Longobardo, mede-oprichter en CMO van Vegea. Het team won eveneens de Horizon 2020, het grootste onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie dat gezien wordt als een van de meest prestigieuze erkenningen.

EON - Content Thread

Content Thread, is gemaakt door Anura Rathnayake, Natasha Franck, Peter Cockitt, Trevor O’Brien en Anna Kimmelman. Het vijftal was op zoek naar het eerste wereldwijde systeem voor het recyclen van textiel door middel van ‘the internet of things’. Content Thread is een klein RFID draad met een gedigitaliseerde ‘ingrediëntenlijst’ dat verwerkt kan worden in een kledingstuk tijdens het productieproces. Deze innovatie maakt het recyclen van een kledingstuk veel efficiënter, want zelfs als alle labels uit het item zijn geknipt, vertelt de RFID draad belangrijke informatie over de samenstelling van het kledingstuk. Na het winnen van een beurs van 150.000 euro tijdens de Global Change Awards in 2017, is het het team gelukt om hun concept te commercialiseren. Het team heeft nu partnerschappen met grote wereldwijde merken die de EON-ID RFID Thread technologie gebruiken. In plaats van vijf draden als voorbeeld, produceert het bedrijf nu miljoenen labels in 2018.

Zo gaat het nu met voormalige winnaars H&M Global Change Award

“De Global Change Award introduceerde en bevestigde onze visie aan de industrie - dat mode in samenwerking met ‘the internet of things’ circulariteit kan stimuleren,” aldus Natasha Franck van EON. “De Global Change Award gaf ons een platform om de potentie van onze RFID technologie te delen en daardoor de operationele kant van bedrijven en duurzaamheid te verbinden. Door de toepassing van de techniek in de industrie te versnellen, naast het begrip te vergroten van verbonden en circulaire mode, heeft de Global Change Awards niet alleen een belangrijke rol gespeeld in het succes van ons bedrijf, maar ook in de transitie van de industrie naar een circulaire economie.” EON heeft eveneens een wereldwijd initiatief gestart, het Global Lifecycle Identification Initiative, om partijen te informeren en een wereldwijd netwerk te introduceren betreft het gebruik van ‘the internet of things’.

Zo gaat het nu met voormalige winnaars H&M Global Change Award

Mestic - Manure Couture

Als misschien wel een van de meest opmerkelijke innovaties van de Global Change Awards, richt Manure Couture zich op het extraheren en gebruik van cellulose uit de mest van koeien om nieuwe biologisch afbreekbare stoffen te maken voor de mode industrie. Het concept uit Nederland is opgericht door Jalila Essaidi, George Johannes van Tier en Virendya Batja van het bedrijf Mestic. Het initiatief biedt een oplossing voor het hergebruik van mest. Daarnaast reduceert het de uitstoot van methaan gassen en materialen die grond, water en lucht vervuilen. Sinds het winnen van 150.000 euro tijdens de awarduitreiking in 2017 heeft Mestic de focus gelegd op de opschaling van de methode op een industrieel niveau en het verzekeren van goede kwaliteit van het afbreekbare pulpmateriaal.

Zo gaat het nu met voormalige winnaars H&M Global Change Award

Daarnaast lanceert Mestic in 2018 een pilot voor een ‘pulping scale-up’, mede dankzij het verkrijgen van verschillende vergunningen, een nieuwe locatie, nieuwe teamleden en een geldprijs van de overheid na het winnen van de Global Change Award. “Mestic heeft de potentie om een variatie aan producten te maken van cellulose zoals papier, karton, plastic en textiel. Dankzij de Global Change Awards begrepen we dat we een focus nodig hadden,” aldus Jalila Essaidi, ontwerper en oprichter van Mestic. “We kregen inzicht in de textielmarkt en industrie en dat hielp ons te zien dat er een vraag is naar een duurzame bron van geregenereerd cellulose-vezels. Belangrijker nog, hun netwerk gaf ons inzicht in welke technologieën een voorkeur hebben en de bereidheid van de bestaande industrie als het gaat om het verwerken van innovatie die de gang van zaken zoals ze nu zijn kunnen verstoren. Al deze inzichten hebben geholpen om beslissingen te maken en ons plan voor de toekomst concreter te maken.”

Orange Fiber - Vezel van citrusschil

Een van de meest innovatieve ideeën van de eerste editie van de Global Change Awards kwam van Orange Fiber. Het initiatief, gestart door Enrica Arena, Moreno Petrulli, Adriana Santanocito en Francesco Virlinzi, gebruikt bijproducten van citrussap productie om een zijde-achtig, cellulose-gebaseerd en biologisch afbreekbaar draad te maken. De draad alleen kan gebruikt worden om een lichtgewicht, zacht en zijde-achtige stof te maken of het kan gecombineerd worden met andere materialen. Sinds het winnen van de beurs van 150.000 euro tijdens de Global Change Awards in 2016 heeft Orange Fiber een partnerschap gesloten met een producent in Sicilië om meer ruw materiaal tot hun beschikking te krijgen zoals citrusschillen en Orange Fiber werkt op dit moment aan alternatieve partnerschappen voor het spinnen van de vezels tot draden om de productie te vergroten. Vandaag maakte het Fashion For Goods initiatief bekend dat Orange Fiber deelneemt aan de derde lichting van de Plug en Play Accelerator. Orange Fiber neemt hierdoor deel aan een mentorprogramma van twaalf weken om zo het bedrijf op te schalen.

Zo gaat het nu met voormalige winnaars H&M Global Change Award

Orange Fiber trok ook de aandacht van luxe modehuis Salvatore Ferragamo, die het eerste bedrijf werd dat de draad gebruikte in hun collectie voor Spring/Summer 2017. Salvatore Ferragamo gebruikte 10.000 meter van Orange Fiber stof in de eerste publieke collectie gemaakt van citrusvezel. “Dankzij de steun die we krijgen door het netwerk van de Global Change Awards, hebben we significante stappen kunnen nemen en een goede basis kunnen leggen voor de toekomst van ons bedrijf,” aldus Enrica Arena, mede-oprichter van Orange Fiber. “We hebben zoveel kansen gekregen betreffende zichtbaarheid en netwerken binnen de mode industrie waardoor we ons businessmodel en product hebben kunnen ontwikkelen. De samenwerking met de leden van de H&M Foundation en andere winnaars is nog steeds heel sterk, ze steunen ons in elke fase van onze groei.”

AlgaeFabrics - het groeien van textielvezels onder water

Nog een innovatieve winnaar van de 2016 Global Change Award was AlgaeFabrics. Tjeerd Veenhoven ontwikkelde het concept toen hij zocht naar een manier om alternatieve ruwe materialen te maken uit algen, toen hij zag hoe algen in overvloed groeien in oceanen, meren en kanalen wereldwijd. Algen hebben geen land of water nodig dat gebruikt kan worden voor de productie van voedsel en kan uit kustgebieden wereldwijd gehaald worden, waardoor het een wereldwijde bron van materialen is waardoor het ook de vraag naar vervoer drastisch verminderd. Sinds de geldprijs van 150.000 euro in 2016 heeft AlgaeFabrics zich gericht op het vaststellen van de kwaliteit en het type van cellulose aanwezig in verschillende soorten algen, in samenwerking met partners in Nederland en Duitsland. Alhoewel de zoektocht naar het juiste type vezel om te spinnen een lange zoektocht is, is het team begonnen aan het ontwerp van het eerste product, een gebreide muts, gemaakt van algen en andere grond-gebaseerde cellulose door middel van een 3D-breimachine.

Zo gaat het nu met voormalige winnaars H&M Global Change Award

Veenhoven heeft eveneens een beurs gekregen van de Nederlandse overheid om het verbouwen en oogsten van algen te onderzoeken en zal in april een algenreactor lanceren die een bepaald soort algen versneld kan laten groeien om op deze manier de optimale omstandigheden voor het produceren van algen te testen. Wanneer een puurdere vorm van de algendraad is geproduceerd, richt het bedrijf zich op het bereiken van potentiële partners. “Toen ik meedeed aan de Global Change Award, was mijn idee alleen nog een visie,” aldus Tjeerd Veenhoven, oprichter van AlgaeFabrics. “We hadden wat bureauonderzoek gedaan, maar na het winnen van de award draaide het om het onderzoeken of het idee echt kon werken. Ik denk niet dat het uitgebreide onderzoek mogelijk was geweest zonder de award.”

Homepage foto: The winners of the 2017 Global Change Award, courtesy of H&M Foundation.

Beeld 1: Vegea

Beeld 2: Content Thread

Beeld 3: Mestic, door Mike Roelofs

Beeld: 4: Orange Fiber

Beeld: 5: AlgaeFabrics

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN