• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Zelfstandige lingeriezaak in de kijker tijdens Lingerieweek

Zelfstandige lingeriezaak in de kijker tijdens Lingerieweek

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Nog tot 10 maart loopt in meer dan 80 Vlaamse zelfstandige lingeriewinkels voor het eerst de Lingerieweek in samenwerking met Think Pink. FashionUnited vroeg aan de organisatoren naar het idee achter Lingerieweek.

De week wordt georganiseerd door Fedelin, de federatie voor de zelfstandige lingeriespeciaalzaak. Belgie heeft het hoogst aantal zelfstandige lingeriezaken per inwoner ter wereld. Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool Vives, campus Kortrijk in opdracht van het vakblad van de Belgische lingeriesector Aphrodite Pro. Winkeliers shoppen er vooral beha’s, maar ook badmode scoort hoog met een kleine 65 procent en nachtmode, bij 40 procent van de consumenten. En daarbij wordt vooral voor Belgische merken gekozen, het beste scoort PrimaDonna, meteen gevolgd door Marie Jo.

Bedoeling van de Lingerieweek is de troeven van de zelfstandige lingeriezaak nog eens extra in de kijker te zetten. Want ook al doen lingeriezaken het goed, zelfstandigen voelen toch de hete adem van het internet, zij het minimaal: uit een bevraging van het vakblad Aphrodite Pro naar een eventuele omzetdaling ten gevolge van online webshops blijkt dat 57 procent van de respondenten in Vlaanderen minder dan 5 procent omzet verliest. 28 procent geeft een omzetdaling van 5-10 procent aan, en slechts 3,7 procent ziet de omzet met meer dan 20 procent achteruitgaan.

Zorgwekkender is de concurrentie van lingerieketens: Slechts 17,19 procent van de Vlaamse vrouwen en gezinnen houdt het bij de speciaalzaak, 47 procent bezoekt zowel speciaalzaken als ketens (Hunkemöller, Etam, ...) en 35 procent gaat enkel naar ketens. Deze cijfers zijn wellicht beïnvloed door het feit dat de helft van de ondervraagden jonger dan 21 was, en dus minder kapitaalkrachtig. Het is ook die jongere groep die online bestelt. Van alle online-shoppers is de helft jonger dan 21. In de categorie 31-60 jaar winkelt slechts 10 procent online, ouder dan 60 niemand. Het vakblad meent dat omwille van de jeugdige leeftijd van de respondenten de impact van de online concurrentie niet mag worden overschat.

Goed voor de zaak

Isolde Delanghe, directeur van de overkoepelende federatie van en voor de zelfstandige modedetailhandel Mode Unie: “De Belgische consument vertrouwt in het digitale tijdperk toch nog het meest op vakspecialisten voor de aankoop van lingerie. Uit onderzoek blijkt bovendien dat liefst 70 procent van de vrouwen de foute beha-maat draagt, met nare gevolgen zoals pijnlijk gevoel, rugklachten, verlies van vorm en stevigheid, huidirritatie, kortom: je niet goed in je vel voelen. Het organiseren van zo’n week zet de troeven van de zelfstandige lingeriewinkel extra in de kijker zodat de consument weet dat ze daar terechtkan voor advies, kwaliteit, vakkennis en een breed aanbod.”

Ook voor de individuele winkels is deze week een opsteker vervolgt De langhe: “Door de store locator op onze website, de raamstickers en gebruik van sociale media wordt elke winkel meegenomen in dit grotere verhaal. Zij weten op hun beurt dat ze bij ons als sectororganisatie terechtkunnen voor ondersteuning - networking, workshops, inspiratietours, management- en personeelsopleidingen en bekendmaking van hun troeven door de Lingerieweek”.

Eerste editie Lingeriek week van start

En natuurlijk heeft ook de consument baat bij deze week, vertelt Delanghe nog: “Verschillende winkels organiseren acties waar de klant een geschenk of korting krijgt. Ze kunnen bij de detailzaak bovendien een varkentje kopen om Think-Pink te steunen, deze worden exclusief verdeeld voor de Lingerieweek.” Fedelin werkt voor deze actie samen met Think-Pink, de nationale borstkankercampagne die zich dagelijks inzet voor borstkankerpatiënten en hun familie. De opbrengst van de actie gaat integraal naar het Share your Care Fonds dat borstkankerpatiënten zo een zorgeloos moment kan bezorgen. Joke Carlier, Communication Manager van Think-Pink, vertelt wat het voordeel is van deze actie voor de organisatie: “Voor lotgenoten is het niet makkelijk om te weten waar je terecht kunt tijdens en na een borstkankerbehandeling voor mooie en aangepaste lingerie. Daarom bundelen we heel graag voor deze Lingerieweek de krachten met lingeriespeciaalzaken. Het belang van die samenwerking tonen we ook in een YouTube-filmpje dat we voor de Lingerieweek opnamen”.

Andere partners van de Lingerieweek zijn enkele lingeriemerken van de Belgische Van de Veldegroep en B-LEAF, maar ook internationale lingerielabels als Wacoal, Freya, Schiesser en Anita. Het Duitse label heeft al langer een band met Think-Pink door het sponsoren van een buddysysteem voor (ex)kankerpatiënten tijdens de Antwerp Ten Miles.

Beeld: Lingerieweek Facebook

Lingerieweek
PrimaDonna
Think Pink
Van de Velde