• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Zeeman presteert minder

Zeeman presteert minder

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Textielsuper Zeeman heeft het afgelopen jaar iets minder gepresteerd dan in 2000. De nettowinst lag in 2001 anderhalf miljoen euro lager dan een jaar daarvoor en kwam uit op 12,8 miljoen euro. Dat maakte Zeeman donderdag bekend. De keten viert dit jaar het 35-jarig bestaan. Het bedrijfsresultaat daalde licht tot 20,6 miljoen euro, een jaar daarvoor bedroeg dat 21,4 miljoen. Het eerste half jaar van 2001 was erg slecht voor Zeeman, maar daarna herstelde de markt, zo zei topman P. Schouwenaar in een toelichting.

Door de opening van zeventig nieuwe winkels zijn er inmiddels 660 Zeeman-vestigingen in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. Zeven onrendabele filialen sloten de deuren. Zeeman wil dit jaar veertig nieuwe winkels openen. De textielzaak wil de uitbreiding in Duitsland wat afremmen. De Duitse markt is volgens Schouwenaar erg moeilijk. De nadruk komt op de Benelux te liggen, zo zei hij.

Verder kondigde hij aan dat de medewerkers van Zeeman vanaf half juni aandelen van de keten kunnen kopen. De familie Zeeman heeft 5 procent van het eigen pakket daarvoor aangeboden om het 35-jarig bestaan op te fleuren. Dat is volgens Schouwenaar geen indicatie dat de Zeeman Groep toch naar de beurs gaat. Een aantal jaren terug was daar wel sprake van, toen werd 18 procent van de keten verkocht aan de vijfkoppige directie. Schouwenaar zei met trots in 35 jaar maar liefst 156 miljoen sokken verkocht te hebben en 174 miljoen t-shirts. "Als alle verkochte panty's aan elkaar worden geknoopt, past dat in lengte twee keer om de wereld", aldus de directeur.

Zeeman is vooral sterk op de markt voor bij babykleding. Ongeveer 98 procent van alle kleine kinderen draagt kleding van de textielsuper, zo blijkt uit eigen onderzoek van Zeeman. Kinderen rond de 10 jaar dragen het minste textiel van de keten. Mensen van middelbare leeftijd zijn volgens het onderzoek een stabiele factor. Een kleine 40 procent van die consumenten koopt regelmatig bij de textielsuper.

Zeeman