Winststijging voor Japanse retailers
bezig met laden...
Twee vooraanstaande Japanse retailers hebben grote winststijging gedurende het afgelopen jaar geboekt en verwachten aanhoudende groei in 2006. Seven & I en Daiei spraken over forse consumentenuitgaven dankzij het grootste economisch herstel in Japan sinds tien jaar. Seven & I, het land's tweede grootste retailer, zei dat de nettowinst dit jaar met 71 procent zou stijgen naar Y150 miljard (1.045 miljard euro), dankzij een beter bestedingspatroom en de recente overname van de Japanse warenhuisgroep Millenium Retailing. Het bedrijf zei ook dat de omzet van Y3,890 miljard naar Y5,200 miljard zou stijgen. Vorig jaar boekte het bedrijf een nettowinst van Y87.9 miljard. ”Tot dusverre genieten alleen bepaalde retailsegmenten, zoals warenhuizen, van het herstel van het bestedingspatroon van consumenten. Maar we denken dat het langzamerhand in meer retailsegmenten voelbaar zal zijn, zoals in supermarkten”, zei Seven & I voorzitter Noritoshi Murata. Ondertussen realiseerde Daiei een nettowinst van Y413.2 miljard, ondermeer dankzij betere resultaten bij zijn dochterondernemingen en kwijtscheldingen. De lijdende retailer boekte echter een omzetdaling van 9 procent naar Y1,675 miljard vanwege zware competitie in de Japanse markt en de sluiting van 53 verlieslijdende winkels vorig jaar. Voorts heeft het bedrijf het nog moeilijk met de non-food divisie. Consumten kopen liever kleding en electronica bij speciaalzaken.