Wicked gaat internationaal
bezig met laden...
Het Nederlandse kledingmerk Wicked wil uitbreiden naar het buitenland. Onlangs is het bedrijf begonnen met het verkennen van de Britse markt. Ook Italië heeft al interesse getoond in het merk. Er was champagne, er waren verrassende hapjes, er was tijd om bij te praten. En ondertussen liepen tien swingende modellen in kleurige jurkjes en stoere shirts op en neer over een gelegenheidscatwalk in restaurant Fifteen-Amsterdam. Het was duidelijk: de 'Wicked Modeshow' die dit weekend werd gegeven, moest een feestje zijn. Te gast waren vooral enthousiaste retailers die het merk in hun collecties hebben opgenomen. De gastheer was Frank Bakker, initiatiefnemer van Wicked, die het belangrijk vind om 'persoonlijk contact' met zijn klanten te onderhouden. "Zo'n show hebben we nog nooit eerder gedaan," zegt hij. "Maar mensen waarderen zo'n persoonlijke aanpak heel erg."
Het gaat goed met het Nederlandse kledingmerk. Dit jaar zal Wicked voor het eerst sinds de introductie in 2004 winst gaan maken. Alle retailers die je het vraagt, zeggen hetzelfde: "Wicked maakt leuke, stoere kleding van een goede kwaliteit, maar voor een relatief lage prijs." En: "Het loopt goed." Ook Bakker is tevreden: "De groei verloopt precies volgens het businessplan," zegt hij. Inmiddels zijn er 62 winkels in Nederland die het merk verkopen. In 2008 moet dat aantal zijn uitgebreid tot 200 verkooppunten. "Wanneer er 150 verkooppunten zijn, gaan we serieuze stappen ondernemen om uit te breiden over de grenzen," zegt Bakker. Dat Wicked GtSt-ster Fajah Lourens vroeg om de show te presenteren, is een logische stap. Het merk werd immers in één klap populair dankzij haar collega Katja Schuurman, die zich in het introductiejaar liet fotograferen in het bekendste item van het merk: het shirt met een wickedkroon erop.
Maar Wicked wil geen hypemerk zijn, dus kiest het ervoor om volgend jaar een andere koers te varen. Dorette Hibbert ontwierp voor de zomer van 2007 een collectie zonder de kenmerkende bling,bling. In de show waren in plaats daarvan dus ruiten, strepen, ballonrokken, stoere jeans en city shorts te zien. Momenteel onderzoekt het merk hoe Britten reageren op Wicked. "Een deel van onze collectie is daar nu al te krijgen in een klein winkeltje in Londen," zegt Bakker. "Op de t-shirts wordt daar goed gereageerd. We krijgen ook al veel aanvragen vanuit Engeland. Maar als we serieus gaan uitbreiden, willen we de collectie eerst aanpassen op de Britse markt." Ook Italiaanse importeurs hebben al interesse getoond, zegt Bakker. "Een groot compliment, want daar komen veel grote merken vandaan. Maar we houden het nog een beetje af. Eerst willen we ons concentreren op Nederland. Er komen extra vertegenwoordigers bij en mogelijk zullen we ons op meer beurzen laten zien. Nu staan we alleen op de Modefabriek." Retailers die het merk nu al verkopen, zijn minder enthousiast bij dat vooruitzicht: "Als straks iedereen het verkoopt, gaat de exclusiviteit eraf," zegt een van de aanwezigen.