• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Who the hell is Hans Ubbink?

Who the hell is Hans Ubbink?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Het gaat goed met Hans Ubbink. De herencollecties waar hij in 2000 onder eigen naam mee begon worden enthousiast ontvangen en ook met de dameslijn, die sinds 2001 op de markt is, loopt het lekker. In januari gaf Hans Ubbink acte de présence op zowel de vakbeurs Modefabriek als op de 'new luxery' beurs District. Die laatste bleek ook de meest geschikte locatie om een denimlijn te lanceren, welke eenvoudig 'Blue' werd gedoopt. FashionUnited sprak met de ontwerper aan de vooravond van de Amsterdam International Fashion Week over de nieuwe lijn en de presentatie van wat een nieuwe Nederlandse klassieker moet worden.

Of het nu om een modeshow gaat, het werven van nieuwe klanten of een promotioneel initiatief, bij Hans Ubbink wordt daar opvallend veel tijd en aandacht aan besteed. Dergelijke presentaties moeten goed zijn en vooral origineel. Neem de tot in de puntjes geregelde shows, die steeds tot de verbeelding spreken. Zo reed voor één van die presentaties een vrachtwagen vol zand door een metershoog doek, om ter plekke een catwalk te storten. Bij een andere modeshow liet Ubbink zijn modellen over een Russische onderzeeër lopen en keek het publiek vanaf boten toe. Neem het HU.man Holidays vakantieDoeboek voor volwassenen, dat in 2004 voor de tweede maal werd uitgegeven. Een prachtig kleurrijk boek dat puzzels, kleurplaten, raadsels, strips, foto's van de nieuwste collecties, reistips en verhalen bevat. "Het is vooral een kijk-, proef-, voel- en ruikervaring", zei Ubbink erover, "waarin men een reisverslag kan maken en zo de dierbaarste herinneringen aan de vakantie vastleggen." Of kijk naar de promotionele actie met mobiele telefoons, waar hij middenin zit als de verslaggever hem opzoekt. Naar vijftig interessante winkels zijn eerst T-shirts gestuurd met de tekst 'Who the hell is Hans Ubbink?'. Een 'teaser' die werd opgevolgd door een mailing met het vakantieboek. En nu hebben die vijftig winkeliers per post een mobiele telefoon ontvangen, waarmee de ontwerper zijn potentiële klanten persoonlijk benadert en zo een eerste contact legt. "Ik ben blij dat je belt," klinkt het dan ook licht ironisch, want Ubbink zit die hele middag al aan de telefoon.

Een denimlijn is iets nieuws voor het merk Hans Ubbink. De ontwerper is vooral bekend geworden met zijn pakken, die hij eerst alleen voor mannen maakte. Later kwam daar een damescollectie bij. De mannenpakken zijn op het eerste oog klassiek van snit maar verrassen door de originaliteit van de details en de gebruikte stoffen. Het zijn klassieke stoffen van hoge kwaliteit en hij voorziet die van moderne prints als bijvoorbeeld bloemmotieven of creatieve strepen. De kleding is bijzonder afgewerkt met speciale knopen, mooie stiksels of teksten die aan de binnenkant zijn gedrukt. Dat maakt dat de kleding creatief en origineel is zonder dat die 'artistiekerig' wordt. Met zijn aanpak heeft Ubbink in feite een ommekeer binnen de Nederlandse mannenmode bewerkstelligd. Al sinds de mode academie stoorde het de ontwerper dat er nauwelijks aparte en onderscheidende kleding voor mannen verkrijgbaar was. Een jaar of tien geleden hadden zij de keus uit een spijkerbroek, een bandplooibroek of een pak. Ubbink heeft daarin verandering gebracht. Eerst met het herenlabel Books bij de Secon Group en sinds 2000 zelfstandig. Hij kwam met pakken in onverwachte stoffen en felle kleuren. De eerste reacties waren niet allemaal positief. Men dacht dat mannen nog niet aan dergelijke kleding toe waren en dat het alleen iets voor nichten was. De ontwerper bleek zijn tijd echter vooruit te zijn, "want" zo zei hij in een interview met Carp, "ik ben zelf al twintig jaar metroseksueel". En die term is bij de meesten van ons pas een jaar of twee bekend. 'Something Personal' is de ondertitel van het label. 'Kleding moet iets persoonlijks hebben en mensen moeten zich kunnen kleden zoals ze zijn.' Dat is zijn motto omdat Ubbink denkt dat mensen dan beter functioneren in hun werk en in het leven. Onlangs bracht hij naast de reguliere collectie ook een verrassende lijn ' Weddingday by Hans Ubbink' met trouwpakken op de markt. Teksten als 'let's go to bed' aan de binnenkant van de manchetten en bijzondere 'HU.man in love' knopen geven ook die lijn een persoonlijk tintje. Voor vrouwen resulteerde de lijfspreuk 'Something Personal' in elegante damescollecties met een twist. Sexy, maar niet bloot. Hans Ubbink maakt zakelijke kleding, geschikt voor een formele businessmeeting maar niet te vergelijken met het 'traditionele' mantelpak, dat de ontwerper meestal truttig vindt.

Blue is de naam van de nieuwe lijn die eind januari werd gelanceerd en ook deze lijn komt voort uit een leemte die volgens Ubbink in de markt bestond. "Men denkt al gauw, dat een spijkerbroek altijd wel goed is. Bovendien zien jeans er vaak zo vaal en afgetrapt uit. Daar werd ik een beetje verdrietig van." Voor de ontwikkeling van een eigen denimcollectie is hij op zoek gegaan naar de essentie ervan. "In de kern is een jeans een werkbroek, die oorspronkelijk in Amerika werd gedragen door arbeiders. Door mensen die werkten op het land of in de mijnen." Met die gedachte in het achterhoofd boog hij zich over Nederland. Welke mensen hebben dit land groot gemaakt? "Dat waren zeevaarders en vissers," zegt de ontwerper die zijn denimcollectie dan ook een nautisch thema heeft meegegeven. "Dat thema uit zich in het doek dat wij gebruiken en waarin een soort visnetstructuur te herkennen is." En het is verder doorgevoerd in de details, de namen van de modellen ('Wad', 'Net', 'Sil') en in de 'cleane' vormgeving. Zo is er een voering met zeetaferelen in Delftsblauw en zijn rivets en knopen uitgevoerd in grijs metaal. De hoofdkleuren zijn indigo en wit en ook alle stiksels en biezen zijn blauw. "Het is wel een beetje uit de hand gelopen," zegt hij nu. "Oorspronkelijk wilden we één goede spijkerbroek maken en nu is daar een denimcollectie - voor mannen en voor vrouwen - met meerdere broekmodellen en T-shirts, sweats, knits en jassen." 'Clean Denim' is de ondertitel van de nieuwe lijn en ook dat wil Ubbink eigenlijk letterlijk gaan invoeren. "We zijn nu aan het uitzoeken of we alles gedesinfecteerd en vacuüm verpakt kunnen leveren, zodat de broek die de klant koopt echt helemaal 'clean' is." Maar ten tijde van ons gesprek is nog onzeker of dat plan daadwerkelijk uitvoerbaar is. "Het gaat er bij deze denimlijn om dat hij authentiek is. Waar in de rest van de collectie de modische noot de boventoon heeft, speelt hier 'echtheid' de belangrijkste rol. Het moet de ultieme 'Dutch original' worden," zegt de ontwerper, "onverwoestbaar en tijdloos."

Het jaar 2005 is het jaar dat Hans Ubbink naar het buitenland gaat. "Voor de toekomst verwacht ik marktvergroting door internationalisering. Waarschijnlijk gaan we dit jaar in Scandinavië beginnen, maar ook Groot Brittannië behoort tot de mogelijkheden." Belangrijkste reden om te willen uitbreiden is dat een grotere klantenkring het werkklimaat verbetert. "Ik ga niet voor het zeiljacht," zegt de ontwerper. "Nu nemen we soms extreem kleine series in productie. Als een winkel het wil hebben, maken wij desnoods twaalf exemplaren van één model. Daar maak je natuurlijk geen winst op. Als we ook internationaal gaan verkopen, worden de aantallen groter en wordt produceren makkelijker, want mooie kleding maken blijft het hoogste doel."

FUvakblad
Hans Ubbink