• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Wereldwijd Brunotti Fashion

Wereldwijd Brunotti Fashion

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Hij wil met zijn vijftigste de politiek in, alleen z'n vrouw weet 't nog niet. Henk Bergsma (1960), directeur-eigenaar van Brunotti Europe bv, zit op een terras in Sneek en hij bereidt zich voor op een zeilwedstrijd. Hij doet mee met zijn boot 'De Golfbreker' tijdens Neerlands favoriete zeilevenement 'De Sneekweek'. Bergsma drinkt mineraalwater, maar desondanks is zijn ambitie voor de politiek niet het enige geheim dat hij aan FashionUnited prijsgeeft.

In november 2004 lanceert Brunotti, het bekende merk voor sport- en zwemkleding, haar eerste modecollectie aan retailend Nederland. Brunotti Fashion is de toepasselijke naam en vanaf maart volgend jaar wordt de consument bediend met tien collecties per jaar. "Het is een kans voor vernieuwing," legt Bergsma uit. "De markt wil snellere reacties en daar springen we op in met deze jonge meidencollectie. In de sportwereld kunnen we vier collecties per jaar brengen, met Brunotti Fashion mikken we op de modebranche. Hier worden flexibele collecties verwacht die sneller reageren op de vraag uit de markt. Het idee voor Brunotti Fashion is al een tijd geleden ontstaan. Ik heb toen ook gesproken met Max Blom. Maar in die tijd was hij nog verbonden aan Steps. Nu hij dat bedrijf na vier jaar heeft verlaten is er ruimte voor hem om Brunotti Fashion op zich te nemen. Hij heeft eerder elf jaar voor O'Neill gewerkt, een label dat zich in hetzelfde surfsegment bevindt als Brunotti. Max heeft hierdoor een enorme ervaring, zowel in de sportsector als op het gebied van retail."

Het verhaal van Brunotti heeft alle elementen voor een succesvolle Hollywood film. Want het is in 1978 begonnen met de Italiaan Claudio Brunotti die verliefd werd op de golven van de Noordzee. De computeroperator nam zich voor met behulp van de digitale techniek de beste surfboards ter wereld te creëren. In de professionele surfwereld werden, en zijn nog steeds, de customized boards van Brunotti een begrip. Het promotieteam van het label groeide en opeens bleek het T-shirt dat door hen werd gedragen een geliefd object. De verkoop van deze Brunotti-shirts ging als een speer. Het vervolg kwam met een heuse zomercollectie en daarop een wintercollectie.

De geboorte van Brunotti als label voor sport- en zwemkleding was een feit. In 1996 trekt Claudio Brunotti zich als licentiehouder terug. In zijn glorietijd werden omzetten gekend van tien tot vijftien miljoen euro per jaar en hij had 22 personeelsleden, maar door veranderende tijden is dat in 1996 teruggebracht naar een omzet van 300 duizend euro per jaar en drie werknemers. Brunotti's bedrijf Point Break Holland krijgt in 1996 een herstart met als nieuwe eigenaar Henk Bergsma. De firmanaam wordt Point Break Europe om te benadrukken dat Europa als belangrijkste afzetgebied wordt gezien. Een recente naamsverandering maakt duidelijk dat Point Break International alle activiteiten verzorgt, behalve die voor Brunotti, maar wel de productie van private labels en de kleding van Formule 1 coureurs. Brunotti als label is tegenwoordig ondergebracht binnen Brunotti Europe bv, met als doel onder een eenduidige naam naar buiten te treden.

De Europese omzet voor het jaar 2004 is berekend op 27 miljoen euro. Tegenwoordig omvat Brunotti Sportswear, Footwear zonnebrillen, sieraden, schoolagenda's/schriften en binnenkort ook Fashion. De goede positie die Brunotti zich direct na het ontstaan in de markt heeft verworven was te danken aan de combinatie van sport- en zwemkleding voorzien van technische functionaliteit en een uitstraling en vormgeving waarbij sleutelwoorden als stijl en trendsetter op hun plaats zijn. "Het is heel moeilijk om trendsetter te blijven als je als bedrijf groter groeit," bekent Henk Bergsma. "het gaat nu meer om volumes en omzet. Maar we blijven ons best doen om niet main stream te worden. We willen voorkomen dat we bij de heel grote ketens terechtkomen. Dat wil zeggen dat we heel blij zijn met de 450 dealers die we nu in Nederland hebben. We zijn niet echt Randstad georiënteerd, toch zitten de meeste winkeliers die Brunotti verkopen op een A1 locatie. Het aantal is vrij stabiel, al blijft er ruimte over voor ontwikkeling en beginnende winkeliers." In het najaar openen de eerste twee one brandstores in Shanghai de deuren.

Het is de eerste stap van Brunotti als modieus surflabel op weg naar een wereldwijde marktpositie. Van de Europese landen zijn er nu veertien waar het trendy surfmerk te koop is voor de consument. Recent is hier ook Groot-Brittannië aan toegevoegd. Dit land is qua afzetgebied en vanwege de sterke pond belangrijker dan bijvoorbeeld Polen of Tsjechië. Vandaar ook dat de verkoop in dit land met een sterke marketingstrategie wordt ondersteund, zoals met de sponsoring van Formule-1 coureur Jenson Button en aandacht op de Engelstalig maar wereldwijd uitgezonden muziekzender MTV. Met de twee verkooppunten in Shanghai worden in één klap de negentien miljoen inwoners van die stad bereikt. "Ik zie China als een belangrijk afzetgebied," meent Brunotti's directeur, "er wonen veel arme mensen, dat is waar, maar ook veel rijke." Het is echter niet de bedoeling van Brunotti de distributie in het Verre Oosten zelf te verzorgen, eerder wordt gedacht aan een licentieverstrekking. De top van de Brunotti's succesgolf, de 'Point of Break' zoals dat in surf termen wordt genoemd, ligt volgens de eigenaar op de eerste drie jaar na de herstart. Onder zijn leiding zijn de omzetten toen met driehonderd procent gestegen. Tegenwoordig ligt de groei stabiel op tien tot vijftien procent per jaar. "Je hebt minstens een winst van zeven of acht procent per jaar nodig wil een bedrijf van deze grote blijven bestaan," zo vindt Bergsma.

Welke karaktereigenschappen bezit de eigenaar van Brunotti waardoor hij zo aan de top van de ladder van het succes is beland? Henk Bergsma: " Ik ben een hardwerkende doorzetter. Om zo ver te komen vergt durf. Maar bovenal moet je mensen om je heen vergaren die boven het maaiveld steken. Je kunt een goed product hebben, maar je hebt de juiste mensen nodig om het te kunnen verkopen." Is hij nu een rijk man? "Ik ben een gelukkig mens. Dat is een hele rijkdom."

Brunotti
FUvakblad