Webwinkelen heeft effect op retailers
bezig met laden...
Hoewel het online consumeren een grote vlucht neemt, doen traditionele winkeliers er nog te weinig aan om internet in te zetten als instrument. Dat blijkt uit 'De digitale economie 2007', een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), naar de gevolgen van elektronisch winkelen op onder meer de detailhandel. Uit de cijfers blijkt dat digitale Nederlandse bedrijven in 2006 bijna 11 procent van hun omzet op digitale wijze binnenhaalden. Het aandeel e-commerce steeg daarmee drie keer zo hard als in voorgaande jaren. Toch loopt Nederland nog altijd achter bij het Europees gemiddelde, dat met twaalf procent groeide. Mode is een belangrijke speler op internet. Onder vrouwen is kleding zelfs het meest populaire product om online aan te schaffen. Volgens het rapport bestaat 19 procent van de handel op internet uit kleding. Mannen kopen het liefst tweedehands artikelen. De effecten van het stijgende online winkelgedrag strekken zich uit tot in de winkelstraat. Volgens het rapport heeft online winkelen effect op de winkelsamenstelling in binnensteden. "In de branches die sterke concurrentie van het internet ondervinden, zoals kledingwinkels, is het aantal verkooppunten de afgelopen jaren gedaald," zo staat erin te lezen. Wel nam tussen 2003 en 2007 het aantal verkooppunten van modeaccessoires en sportspeciaalzaken sterk toe. Een ander gevolg is dat traditionele winkels marktaandeel kwijtraken aan e-tailers (virtuele winkels), postorderbedrijven en particulieren. Deze winkels weten op het web veel meer te verkopen dan traditionele winkeliers. Bovendien zegt één op de drie e-shoppers minder frequent winkelgebieden te bezoeken als gevolg van elektronisch winkelen, al geldt dat vooral voor mannen. Winkeliers onderkennen dat gevolg te bemerken. Uit het onderzoek blijkt dat 34 procent van de winkeliers een omzet- en winstdaling heeft bemerkt. Een andere consequentie van de gestegen online verkoop is dat klanten prijsbewuster zijn geworden. Zestig procent van de e-shoppers gaf aan meer op de prijs te zijn gaan letten, door prijzen te vergelijken, bijvoorbeeld via prijsvergelijkingssites. Dat zijn vooral mannen en jongeren. Daarbij maakt het hen minder uit of ze hun producten online of in een fysieke winkel kopen. Van dit effect gaf 29 procent van de winkeliers aan last te ondervinden. Zelf online gaan zou een tegenzet kunnen zijn voor traditionele winkeliers. Maar slechts 45 procent van de winkeliers had in 2006 een website. Bovendien worden de mogelijkheden van een website nog niet genoeg benut. Zo gebruikt slechts 26 procent van de winkeliers zijn website voor klantenbinding. De mogelijkheid om producten online te bestellen of te kopen wordt gemiddeld door slechts 22 procent van de winkeliers geboden. Ook zijn aspecten die synergie tussen de website en de winkel(s) bevorderen nog maar nauwelijks aanwezig. En ook voor after sales diensten - zoals het online melden van gebreken, het inzien van de reparatiestatus en het downloaden van handleidingen - wordt de website nog maar weinig gebruikt. Gelukkig constateert het rapport ook positieve punten: één op de vier e-shoppers is meer gaan kopen sinds ze elektronisch winkelen. Want ook online komen impulsaankopen voor.