• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Wat betekent de modesector voor de stad Antwerpen?

Wat betekent de modesector voor de stad Antwerpen?

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

Antwerpen vormt binnen België het hart van de mode-industrie. De Scheldestad staat internationaal bekend om de ´Antwerpse Zes´, en ook de prestigieuze Koninklijke Academie voor de Schone Kunsten en het ModeMuseum kunnen altijd rekenen op veel aandacht. Naast het feit dat de mode het imago van de stad een impuls geeft, heeft de sector ook een positieve invloed op de economie van de stad. Uit onderzoek van het MoMu en het Flanders Fashion Institute (FFI), dat is uitgevoerd door Tim Goesaert, Enno Gerdes, Myriam Heuvelman, Yasmine Heynderickx, Joke Schrauwen, Annick Schramme en Margot Téblick van de Antwerp Management School (AMS), is gebleken dat de stad meer dan 1.400 modebedrijven telt. Samen waren deze bedrijven in 2013 goed voor een omzet van 1,29 miljard euro en een toegevoegde waarde van 300 miljoen euro. Dat de mode een grote rol speelt in de stad is duidelijk, maar hoe kan dit worden verklaard?

Antwerpse economie profiteert van het imago als modestad

Een reden die verklaart waarom de modebranche onmisbaar is voor de lokale economie, is volgens AMS dat elke euro die in deze sector wordt uitgegeven uiteindelijk ook leidt tot hogere inkomsten in andere sectoren, zoals bijvoorbeeld de distributiesector. Uit het onderzoek van AMS is gebleken dat, wanneer de vraag in de modesector met 1 euro omhooggaat, dit leidt tot een bovengemiddelde stijging van 1,65 euro voor de algehele economie. Wanneer er meer vraag ontstaat naar een item, profiteert niet alleen de ontwerper hiervan maar levert dit ook voor extra inkomsten op voor de producent en de retailer en uiteindelijk de stad.

De modesector in Antwerpen trekt toeristen aan

Een andere specifieke branche die sterk profiteert van de het imago van Antwerpen als modestad, is de toeristische sector. Het aantal dagtoeristen dat de stad per jaar bezoekt wordt geschat op 4,95 miljoen mensen. Daarnaast trekt de stad ook nog eens gemiddeld 687.000 bezoekers die in de stad blijven slapen. Gezamenlijk geven deze toeristen meer dan 493 miljoen euro per jaar uit, waarvan 215,88 miljoen wordt uitgegeven aan winkelen. 79 procent van de toeristen gaat winkelen tijdens een bezoek aan Antwerpen, en 16 procent van hen gaf aan dat ze Antwerpen bovenal zouden omschrijven als een modebewuste stad. Het onderzoeksrapport stelde dat toeristen die het land bezoeken in Antwerpen het meeste geld uitgeven aan winkelen, met uitzondering van Brussel. Toeristen die de stad een dag bezoeken geven gemiddeld 79 euro uit, waarvan 48 procent wordt besteed tijdens het winkelen. Voor toeristen die in de stad blijven overnachten geldt een bestedingsbedrag van 149 euro, waarvan 27,5 procent wordt uitgegeven in de winkelstraten van de stad.

Mode is een enorm krachtige ambassadeur voor Antwerpen

Antwerpen, dat momenteel de 22e plaats inneemt in de lijst van belangrijkste fashion capitals van de Global Language Monitor, heeft volgens de AMS “zijn plaats tussen de modehoofdsteden verworven”. Toch denken de initiatiefnemers van het onderzoek dat er nog meer verbetering valt te behalen om de positie van Antwerpen te verbeteren ten opzichte van modesteden als New York, Londen en Parijs. Het rapport benadrukt dat de Stad Antwerpen vooral moet investeren in mode-evenementen als Fashion Talks, Landed Geland en Antwerp Icons, omdat dit veel betekent voor het imago van de stad.

Daarnaast is volgens het onderzoek ook een rol weggelegd voor de modeacademie. Veel, inmiddels grote, ontwerpers kozen ervoor om zich na hun studie in Antwerpen in het buitenland te vestigen. Opleidingen zouden daarom meer moeite moeten doen om hen aan te moedigen in Antwerpen te blijven, wat zowel de economie als het imago van de stad dient.

Tot slot stellen de onderzoekers dat de politiek zou moeten nadenken over een beleid om zelfstandige mode-ontwerpers beter te ondersteunen. Door de hoge huurprijzen in populaire winkelstraten is het voor opkomend talent vaak moeilijk een eigen plek te bemachtigen, terwijl zij juist erg belangrijk zijn voor de modesector. Want de invloed van Antwerpse mode reikt ver. “Niet enkel de modebladen uit de buurlanden en Europa schrijven over Antwerpse mode, maar we vonden ook meerdere artikelen uit de Verenigde Staten en Azië terug. Dat maakt de mode een enorm krachtige ambassadeur voor Antwerpen,” luidt het oordeel van de onderzoekers.

Foto´s: Hdtimelapse.net en Stad Antwerpen via Facebook


Infographic: Momu, Rebel en Antwerp Management School, via Flanders Fashion Institute (FFI)

Antwerp Management School
Antwerpse Zes
Flanders Fashion Institute