• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Wal-Mart lanceert modelijn

Wal-Mart lanceert modelijn

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Het Zweedse H&M krijgt er in Amerika een geduchte concurrent bij. Supermarktketen Wal-Mart stapt namelijk in de fast fashion business. Het concern heeft een modelijn gelanceerd met laaggeprijsde versies van trendy modeartikelen. De nieuwe collectie heet 'Metro 7' en is gericht op vrouwen tussen 25 en 45 jaar. Daarmee is de doelgroep iets ouder dan die van de Zweedse fast fashion expert, een groep die volgens kenners door de cheap chic sector vaak over het hoofd wordt gezien.

In eerste instantie wordt de lijn in 500 van Wal-Marts filialen verkocht. Eerder deze week daagde modeketen Anthropologie Wal-Mart voor de rechter, omdat het kleding zou produceren die een "verwarrende gelijkenis" vertoont met die van hun. Het bedrijf claimt dat Wal-Mart "een bewuste strategie is begonnen om ontwerpen van anderen te kopiëren" om zijn eigen "cheap chic" lijn te ontwikkelen, maar Anthropologie refereert in de claim aan o.m. aan een ontwerp uit de George-lijn van Wal-Mart. Een gebloemde rok van dat merk wordt door Wal-Mart voor $16,92 aangeboden, terwijl de versie van Anthropologie ruim $100 kost. Met de lancering van Metro 7 wil Wal-Mart zijn mode-identiteit verbeteren en klanten lokken die er wel hun dagelijkse boodschappen al doen, maar voor kleding ergens anders naar toe gaan. Het bedrijf heeft in de VS eigenlijk geen succes met zijn kledinglijn George, hoewel die in Groot Brittannië juist wel heel goed verkoopt. De nieuwe lijn is een stuk modischer dat de kleding die Wal-Mart nu aanbiedt. Metro 7 brengt o.a. fluwelen colbertjes en rokjes, geborduurde tops en zijden bloesjes.

De prijzen zitten echter op hetzelfde - lage - niveau als die van de andere Wal-Mart kledingcollecties. Marketingdirecteur John Fleming heeft laten weten dat de collecties "geregeld" vernieuwd zullen worden, maar hij zei niet hoe vaak. Naast H&M zal ook de Sears Holdings Corp., moederbedrijf van J.C. Penny Co., de concurrentie van de nieuwe lijn kunnen gaan voelen. Wal-Mart gaat grootschalig met Metro 7 adverteren. Zo is er al advertentieruimte in stijlbijbel Vogue gekocht. In augustus ging er ook al een golf van verbazing door de modewereld toen bleek dat Wal-Mart maar liefst 8 advertentiepagina's in de beroemde mode-editie van het tijdschrift had gekocht. Tijdens de New York Fashion Week half september gaf Wal-Mart voor het eerst een modeshow. Daarnaast zou het concern op het punt staan om Tommy Hilfiger te kopen. John Fleming werkt overigens pas sinds april voor Wal-Mart. Daarvoor was hij 19 jaar lang werkzaam bij Wal-Mart concurrent Target.

Target heeft zijn mode-imago enorm verbeterd, sinds het ontwerpers zoals Isaac Mizrahi heeft aangetrokken om betaalbare modecollecties te ontwikkelen. "Maar we proberen geen Target te zijn," zei Fleming. "We zijn gewoon Wal-Mart maar dan interessanter voor onze klant."

Wal Mart
WALMART