• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Vuitton opent zelfstandig confectieverkooppunt

Vuitton opent zelfstandig confectieverkooppunt

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Luxe merk Louis Vuitton heeft eerder deze maand een zelfstandig confectie-verkooppunt in Harrods geopend. De nieuwe ruimte bevindt zich op de tweede verdieping van het luxe Britse warenhuis, tussen merken als Gucci, Prada en Chanel. De Vuitton lederwaren zullen nog steeds op de begane grond worden verkocht. Het is voor het eerst dat Vuitton zich als confectiemerk profileert.

“Het is een praktische beslissing,” zei Vuitton voorzitter Yves Carcell in een gesprek met de Britse Financial Times. “We hadden liever alles bij elkaar op de begane grond willen verkopen, maar dan hadden we de hele verdieping nodig gehad, en ik denk niet dat de heer Al-Fayed (eigenaar van Harrods) daar erg blij mee zou zijn geweest. We zien het als één winkel op twee locaties.”

Het merendeel van de omzet van Vuitton wordt door lederwaren gegenereerd. Daarom kijkt de modebranche nu met belangstelling toe hoe het nieuwe confectie initiatief zal uitpakken. Vooral voor merken als Hermes, Tod's en Bottega Veneta, die als lederwarenbedrijven begonnen maar zich nu ook op mode concentreren, zullen de effecten van deze experimentele onderneming van belang zijn.

De confectieruimte in Harrods is maar een deel van Vuitton's strategie om nieuwe markten aan te boren. Het bedrijf gaat ook winkels openen in steden die niet als modieus worden beschouwd. Zo wordt er in oktober van dit jaar een eerste winkel in Leeds geopend.

Het merk betreedt ook de wereld van de /e-commerce /. Afgelopen november lanceerde Vuitton als eerste dochteronderneming van LVMH een internetwinkel in Frankrijk. Vorige maand lanceerde het merk zijn eerste Britse internetwinkel. LVMH verkocht al een selectie producten van zijn dochterondernemingen via zijn Amerikaanse internetsite, Eluxury.

“Er is een generatie die via het internet winkelt,” zeiCarcelle. “Ze voelen zich waarschijnlijk prettiger op internet. Waarom zouden we hen dit contact weigeren? In ieder geval blijft deze manier van handelen maar een klein onderdeel van onze bedrijfsvoering – waarschijnlijk het formaat van de grootste winkel op ieder productgebied, maar niet groter dan dat. Ik kan me nog herinneren dat men een paar jaar geleden zei: verkoop al je vastgoed, want mensen gaan alles via internet kopen. Onzin.” Vuitton investeert zelfs zwaar in vastgoed. Carcelle zei dat het bedrijf nog op 50 locaties wereldwijd winkels wil openen.

Dat Vuitton nu toegankelijke luxe biedt betekent niet dat de waarde ervan wordt verminderd, zegt Carcelle. “Ik kan het niet uitstaan als men het heeft over de democratisering van luxe,” zegt hij. “Dat houdt in feite in dat het minder hoogwaardige producten betreft. We zijn misschien meer toegankelijk, maar onze producten worden juist steeds hoogwaardiger.”

Van de 347 Vuitton winkels, verkopen maar 70 daarvan modeproducten. Mode werd door het bedrijf altijd als een “bestemmings aankoop” achterin de winkel gepositioneerd. De Harrods ruimte, waar volgens Carcelle “de hele wereld winkelt”, brengt hier verandering in.

LouisVuitton