Veel items met schapenvachten op London Collections: Men

Christopher Kane, Jonathan Saunders en Richard Nicoll lieten het deze editie afweten, maar merken als Aquascutum Men, Barbour en Coach kozen wel voor London Collections: Men, en toonden voor het eerst hun collecties op de modeweek voor mannenmode. Het evenement werd bovendien uitgebreid met een vierde dag.

"Met zoveel belangstelling van de Britse en internationale herenmode-industrie was het onmogelijk geworden meer labels toe te voegen aan het drukke schema," verklaarde Dylan Jones de extra dag, tijdens de openingsdag, afgelopen vrijdag, in the Hospital Club in Covent Garden. De voorzitter van de Londense mannenmodeweek is blij dat grote merken als Alexander McQueen, Burberry en Paul Smith opnieuw hun collecties presenteren op London Collections: Men.

Veel items met schapenvachten op London Collections: Men

Topman opende de fashionweek met een catwalkpresentatie in de stijl van de jaren zestig en zeventig. Zo waren er items van schapenvacht, nep bont en veel franjes. De Britse modeketen - onderdeel van de Arcadia Group - toonde ook wollige gilets en een ruige jas, die veel aandacht van de pers kregen, maar niet per se goed verkopen. Daarom had Topman ook items als een wollen double breasted jas, een trui met een rode ster en truckerjackets.

Coach toonde voor het eerst op London Collections: Men. De collectie, van Stuart Vevers hand, die sinds 2013 creatief directeur is, is geïnspireerd op de cult film 'My own private Idaho', wat zich vertaalde in een collectie met schapenvachten. De focus lag op kleding voor buiten, zoals veldjassen, schoenen en tassen.

London Collections: Men kreeg vierde dag

Op de tweede dag toonde Christopher Raeburn zijn herfst- wintercollectie voor 2015: opblaasbare jassen, jassen met haaienprints en kleding geïnspireerd op badmeesters. Zijn collectie kenmerkte zich door slogans, patchwork en moderne, technische details. En wanneer de stukken uit de context van de fashionweek worden bekeken, zijn ze eigenlijk heel draagbaar. Iets dat niet altijd het geval is tijdens London Fashion Week.

Modelabel Sibling - in 2013 de winnaar van de Europese voorronde van de International Woolmark prijs - kwam met een fluorroze collectie, voor de mannen met lef. De mannen, met roze haar, liepen over de catwalk met teddyberen, nep bont en enkellaarzen, alles in verschillende kleuren roze. Als je alle poespas wegdenkt, blijft er een knitwear merk over, voor de mannelijke consument die van mode houdt.

Merken als Aquascutum Men, Barbour en Coach debuteren op mannenmodeweek Londen

Voor J.W. Anderson is het contrast tussen vrouwelijkheid en mannelijkheid zijn handelsmerk geworden. Bij zijn herfst- wintercollectie voor 2015 werd dat op de derde dag van London Collections: Men duidelijk door splitten in de zijkanten van broeken, overdreven riemen en ritssluitingen en oversized, harige jassen, die van een oma geweest zouden kunnen zijn. Commerciëler waren de coltruien en de lederen jacks in jaren zestig stijl. De show vond plaats op een catwalk, bezaaid met paarse chips, gemaakt van rubber. Volgens de ontwerper was dat een verwijzing naar het boek 1984 van George Orwell.

Op de laatste dag waren er onder andere shows van Burberry en Tom Ford. Burberry is gek op kleding voor buiten, vooral in het winterseizoen. Het Britse modehuis toonde een mix van jassen met slanke silhouetten, inclusief bontkraag, bomberjacks met lederen mouwen en een 'gekrompen' blazer. De bovenste helft van de silhouetten werden benadrukt door ronde schouders en oversized items. Door skinny broeken bleef het geheel eigentijds.

De shearlingtrend werd ook door Tom Ford opgepikt. Verder toonde hij sixties geïnspireerde avondkleding, gekenmerkt door jacquard smoking jackets, gedragen met smalle broeken en strikjes.

Foto’s: Topman, Sibling, Coach, Burberry

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN