• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Van nieuwe mannelijkheid tot menselijk contact; kleur- en lifestyletrends voor lente/zomer 2021

Van nieuwe mannelijkheid tot menselijk contact; kleur- en lifestyletrends voor lente/zomer 2021

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |VERSLAG

Brussel - Tijdens het halfjaarlijkse Color Trend Seminar signaleerde trend- en colorwatcher Hilde Francq van trendstudio Francq Colors de nieuwste maatschappelijke trends en de bijhorende kleuren voor zomer 2021. FashionUnited luisterde aandachtig.

“Trends zijn belangrijk om je koers te bepalen als merk”, meent Hilde Francq. “Er moeten verschillende scenario’s bedacht worden - er is geen vastgelegde toekomst, elke trend heeft een antitrend. Een merk hoort ook te weten of het een kleurvolger of –pionier is. Is het geen trendsetter, dan is de verhouding binnen een collectie 20 procent trendkleuren versus 80 procent commerciële kleuren. Bij een pionier kan het percentage van de ‘moeilijkere’ tinten naar 40 procent gaan. Daarnaast blijft milieu belangrijk in de toekomst, de consument zal erom vragen. Durf daarom te experimenteren met materialen die gebruik maken van afval”, geeft ze nog mee.

Francq kwam allereerst tot vijf sociologische inzichten, macrotendensen die de fundering vormen voor lifestyletrends in alle sectoren, dus niet alleen in mode en design. Daaraan koppelt ze vervolgens vijf toekomstige kleur- en materiaaltrends.

Menselijk contact wordt de nieuwe luxe

Als reactie op de robotisering en apps die contact met mensen overbodig maken, zal authentiek menselijk contact volgens Francq een luxe worden. Typisch menselijke eigenschappen worden belangrijker, het is dus zaak deze ook in een bedrijf te stoppen, door het personaliseren van de ervaring die het aanbiedt of het linken van het merk aan menselijk contact. Dit menselijke aspect verbindt Francq Colors met de leer van Rudolf Steiner, die mens en natuur centraal stelt. De nadruk ligt daarbij op well-being, het natuurlijke en de gezondheid. In het interieur wordt dat vertaald naar veel hout, pastels en polygone vormen.

De toekomst is divers

Gucci kwam tot tweemaal toe in opspraak wegens culturele toe-eigening en nam uiteindelijk een chef diversiteit in dienst. Ook Chanel en Burberry deden hetzelfde. De tendens is duidelijk: bedrijven moeten alsmaar meer rekening houden met verschillende doelgroepen en moeten diversiteit nastreven. Die trend zien we ook in interieurvormgeving. Francq Colors stelt vast dat we in de nabije toekomst etnische elementen uit verschillende culturen in interieurs zien opduiken, maar nooit letterlijk. De afkomst is dus niet duidelijk. Het wordt een verzameling van verschillende perspectieven van over de hele wereld. We zien vage verwijzingen naar Mexico, Latijns-Amerika, Portugal en Spanje, maar kunnen er niet echt de vinger op leggen wat nu van waar komt. Het palet gaat diezelfde kant op, met kleuren van overal: van warm terracotta tot gesatureerd ultramarijn.

De phygitale revolutie is nog maar begonnen

De manier waarop de digitale wereld ons lichaam beïnvloedt gaat in de toekomst veel verder dan geen telefoonnummers meer uit het hoofd kennen of niet kunnen kaartlezen. In Japan huwde eind 2018 Akihido Kondo zijn idool Hatsune Miku, een virtuele zangeres die de vorm aanneemt van een hologram. Dat kleine hologram heet Gatebox en stelt fans in staat samen te leven met hun favoriete anime-personage. Het is maar één voorbeeld van hoe het digitale en het fysieke steeds meer door elkaar lopen. Ook in het interieur zullen we die digitale esthetiek steeds meer tegenkomen, aldus Francq. Het is een antitrend tegen de ecologische golf en de enorme aandacht voor het organische en ambachtelijke. Binnen deze antitrend worden kunstmatige materialen en een digitale beeldtaal gebruikt, samen met een felle kleurenclash en het verderzetten van de ‘ugly trend’.

Nieuwe mannelijkheid

Toxische mannelijkheid is passé en wordt ingeruild voor een jongensachtige variant, ultramannelijk maar ook speels. Het rolmodel bij uitstek is daarbij Timothée Chalamet, de ster van de film ‘Call Me By Your Name’. Francq Colors ziet die nieuwe interpretatie van de man aansluiten bij de interieurvormgeving. Het is een jonge trend, belangrijk om nu al in het oog te houden maar die zeker nog niet mainstream is. Het is vooral ook een reactie tegen de vrouwelijke vormgeving van de voorbije seizoenen. In de plaats van de overload aan ronde vormen, tactiele texturen en subtiele kleurcombinaties komen dus hoekige vormen en harde kleurvlakken. De look is grafisch en industrieel maar speels.

Stilte is het nieuwe zwart

De omgeving waarin we leven wordt steeds luidruchtiger en onderzoek wijst uit dat dat, naast onaangenaam, ook mentaal en fysiek erg ongezond is. De zoektocht naar stilte resulteert in toenemende aandacht voor akoestisch design. Dat wordt volgens Francq een van de grootste trends voor de komende jaren, vandaar haar uitspraak ‘silence is the new black’. Het zal zich uiten in een neo-chalet-stijl (een soort van cabin porn bij je thuis), de comeback van hout in het interieur, aandacht voor het ambachtelijke en luxueuze en lichte maar warme kleuren.

Homepage beelden: Lanvin en Chloe SS20, via Catwalkpictures

Hilde Francq
Lente/zomer 2021
SS21
Trends
trends lente/zomer 2021