(advertentie)
(advertentie)
V&D Concepthouse: “Met Frendz willen we een revolutie starten”

‘Iedereen zit vast in oude modellen. We hebben een revolutie nodig,” zegt Roland Kahn bij de lancering van Frendz. De app is de eerste uiting van V&D Concepthouse en richt zich op social commerce.

Vorig jaar kondigden Roland Kahn, Ronald van Zetten en Jaco Scheffers, de kopers van de V&D merknaam, aan dat V&D werd voortgezet als een online warenhuis. Dat plan werd acht maanden geleden van tafel geveegd. “Ik dacht dat je in e-commerce spannende dingen mee kon maken,” vertelt oud Hema-topman Van Zetten. “Toen bleek het gros van de aanbieders gedateerde e-commerce pakketten en IT-systemen te verkopen. Een verouderde webwinkel, daar zit niemand op de wachten.” Het plan werd omgegooid en V&D Concepthouse gelanceerd. “V&D Concepthouse is de paraplu, een gloednieuw overkoepelend bedrijf. Het is niet de bedoeling het oude V&D terug te brengen.”

‘Frendz-app is derde generatie commerce’

Uit het Concepthouse verschijnt als eerste Frendz. Een app waar gebruikers zelf ‘een modebeeld creëren.’ Geen adverteerders, alleen de authenticiteit van de app-gebruikers. ‘Dit is commerce 3.0’, zegt Jannie Kaatee, product manager van Frendz. “Webshops zijn van de eerste generatie”, licht Van Zetten toe. Een platform zoals Frendz moet de derde generatie worden. “Wij willen de klanten zelf aan het stuur zetten. Wij bepalen niet welke producten zij te zien krijgen, noch wat voor hun belangrijk is. Zij bepalen het aanbod zelf door mensen te volgen die hen inspireren.”

De app is nu te downloaden in de Google Play Store nadat het door een selecte groep is getest, waaronder Nederlandse social influencers. Frendz is te gebruiken op een mobiel, maar ook via een desktop en tablet. De gebruikers stellen eigen ‘collecties’ en moodboards samen door producten te ‘clippen’ naar hun eigen profiel. Deze producten kunnen gekozen worden uit het aanbod op het platform zelf van aangesloten webshops, maar kunnen ook zelf gelinkt worden door middel van een url-link. Op deze manier wordt direct zichtbaar waar een item te koop is en kleine boetieks ook gekoppeld aan de app. “Ik krijg altijd veel vragen waar iets, een jurk of top, vandaan komt. Een app zoals Frendz beantwoord deze vragen voor mij,” vertelt Lizzy van der Ligt, social influencer, ondernemer en een van de eerste gebruikers van de applicatie.

Daarnaast ziet Van der Ligt als ondernemer ook kansen. Haar kersverse merk Le Café Noir kan hierdoor makkelijker zichtbaar zijn. “Met een post op Facebook bereik je niet meer zoveel, vanwege de vele advertenties op het platform. Met Frendz komt mijn merk een stuk sneller bij mijn doelgroep onder de aandacht.”

V&D Concepthouse: “Met Frendz willen we een revolutie starten”

V&D Concepthouse richt zich op ‘commerce 3.0’

Cor Molenaar, Bijzonder Hoogleraar eMarketing, ziet toekomst in platforms zoals Frendz. Hij benadrukt zelf niet betrokken te zijn bij het bedrijf. “Dit is zeker commerce 3.0. Oude modellen zijn aanbodgericht, maar het koopgedrag is 180 graden gedraaid naar vraaggericht. Voor veel bedrijven in de retail is het vijf over twaalf, ze zijn al te laat, terwijl zij denken dat het nog vijf voor twaalf is.” Molenaar heeft de afgelopen twee jaar social commerce platforms zoals bijvoorbeeld Airbnb en Uber onderzocht voor zijn nieuwe boek ‘De kracht van platform strategie’. Hij is enthousiast om een dergelijk platform in Nederland te zien. Molenaar benadrukt dat veel webshops een letterlijke vertaling zijn van de fysieke winkel. Ik noem dat “doing digital, in plaats van, being digital.” “Consumenten weten veel meer dan retailers, omdat ze zich op het internet al laten informeren en inspireren.” Dit is waar Frendz de verschillende informatie samenbrengt.” Zoeken, inspireren, delen en vooral shoppen.

A post shared by FRENDZ (@frendzontour) on

’Jongeren van rond de twintig, daar doe je binnen twee minuten zaken mee’

Bij Frendz draait het dus om het modebeeld van de gebruiker, niet wat bedrijven of adverteerders opleggen. Doordat social influencers worden ingezet, die vaak nauw met bepaalde merken samenwerken, ligt sluikreclame op de loer. Over deze vorm van reclame maakt Van Zetten zich geen zorgen. “De influencer moet het item ook heel leuk vinden, ook al werkt ze met een merk samen. Anders is de authenticiteit weg en daar wordt snel doorheen geprikt,” zegt Van Zetten.

Het Amerikaanse Polyvore is al enkele jaren actief als een social commerce platform. “Daar hebben we ook zeker naar gekeken en inspiratie uitgehaald,” reageert Van Zetten. “Maar er is één groot verschil. Bij Polyvore bepalen merken ook wat de gebruiker te zien krijgt. Dat doen wij dus absoluut niet.” Merken kunnen echter nog steeds een profiel aanmaken op de app en met hun eigen producten de zogenoemde ‘collecties’ samenstellen. “Maar die kunnen geen advertenties plaatsen en worden niet gepromoot,” verzekert Van Zetten. Deze merken moeten het hebben van goede producten die door de gebruikers leuk gevonden worden.

Molenaar vertelt dat in Amerika en Azië al veel wordt geïnvesteerd in social commerce platforms, maar dat Europa nog achterblijft. “We zullen eerst een berg over moeten,” vult Van Zetten aan. “Bij mensen van rond de vijftig duurt het even voordat de verandering wordt geaccepteerd, jongeren van rond de twintig, daar doe je binnen twee minuten zaken mee.” Doelen voor de aankomende periode zijn nog bescheiden. “We willen de wereld veranderen, maar daar zullen we niet alleen applaus voor krijgen.” De hoop is dat mensen zich aansluiten bij de app en dat binnen een jaar een nieuwe groep aan influencers is opgestaan vanwege Frendz. “Voor ons staat het onderdeel ‘social’ op de eerste plaats en komt ‘commerce’ op de tweede plek,” zegt Van Zetten.