• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Tweecijferige winstgroei voor D&G

Tweecijferige winstgroei voor D&G

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Dolce e Gabbana heeft afgelopen jaar een tweecijferige winst- en omzetgroei geboekt. Voor het jaar tot 31 maart steeg de nettowinst met 11 procent naar 108,8 miljoen euro en steeg de omzet met 18 procent naar 809,5 miljoen euro. Daarmee overtrof het bedrijf de oorspronkelijke verwachting van een omzetstijging van 15 procent. Dit jaar consolideert het bedrijf het omzetvolume van het D&G merk met die van de kernactiviteiten van Dolce e Gabbana.

D&G zal voor het eerst dit jaar geheel intern geproduceerd en gedistribueerd worden. Dolce e Gabbana beëindigde onlangs de 12-jarige samenwerkingen met licentiehouder IT Holding. Het bedrijf genereert een jaarlijkse omzet van ongeveer 250 miljoen euro en het modehuis verwacht dat de omzet in het eerste jaar onder direct management zal verdubbelen. De consolidatie van de twee labels zal van Dolce e Gabbana een miljardenbedrijf maken. ”Wij zijn van plan de groei van de afgelopen jaren voort te zetten, en tegelijkertijd onze onafhankelijkheid te waarborgen,” zeiden Domenico Dolce en Stefano Gabbana in het jaarverslag. ”Dit stelt ons in staat het ongerealiseerde potentieel van onze merken en de markten waarin wij functioneren, volop te ontwikkelen.”

Net als Armani overweegt het tweetal geen beursgang, maar geeft juist de voorkeur aan creatieve vrijheid. In 2005 investeerde het bedrijf 130,5 miljoen euro in operationele activiteiten, twee keer zoveel als het jaar daarvoor. Daarvan werd 48,6 miljoen euro in commerciële ruimtes geïnvesteerd, waaronder het nieuwe hoofdkantoor van D&G. Ook werden investeringen in communicatie met 18 procent naar 86 miljoen euro verhoogd. De brutowinst steeg met 14 procent naar 163 miljoen euro. Dankzij inkomsten van de brillenlicentiehouder Luxottica wist het bedrijf zich uit de schulden te werken. De huidige nettopositie is 85,8 miljoen, na een schuld van 21,4 miljoen vorig jaar. Dolce e Gabbana investeert ook een aanzienlijk bedrag in het D&G merk.

Algemeen directeur Christina Ruella zei in een gesprek met WWD dat D&G misschien ooit 'op de zeer lange termijn' meer omzet zou kunnen boeken dan het Dolce e Gabbana merk. Ondertussen heeft het bedrijf, ter ondersteuning van de groei van het merk, 460 nieuwe werknemers aangenomen en er zijn plannen om nog 40 man aan te nemen. De omzet uit groothandelsactiviteiten steeg met 10 procent naar 1,15 miljard. Daarvan vertegenwoordigt vrouwenmode 60 procent. Kleding vertegenwoordigt, met 46 procent, het merendeel van de groothandelsomzet. Deze categorie realiseerde een omzetstijging van 7 procent naar 530,6 miljoen, terwijl de omzet van lederwaren met 32 procent naar 123,6 miljoen steeg. De omzet van horloges, brillen, parfums en sieraden steeg met 6 procent naar 432,1 miljoen euro.

 

D&G
Dolce
Dolce & Gabbana
Gabbana