• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Turkish Fashion Break verrast

Turkish Fashion Break verrast

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

Turkse ondernemers vinden dat het tijd is dat de Nederlandse modebranche het land op waarde leert schatten. Om te laten zien wat Turkije in huis heeft, organiseerde Aegean Exporters' Association in samenwerking met de 'Republic of Turky Prime Ministry' de Turkish Fashion Break, die maandag en dinsdag plaatsvond in het World Fashion Centre. Met ongeveer twintig standhouders en een exotische catwalkshow schetste het evenement een goed beeld van wat het land de modebranche te bieden heeft.

 

De initiatiefnemers riepen het evenement in het leven omdat ze graag zouden zien dat de rol van Turkije in de modewereld wordt uitgebreid. "Nu is Turkije vooral productieland," zegt Ziya Altunyaldiz, Deputy General Director van het Foreign Trade Department of Exports van het Turkse ministerie. "Maar volgens ons kunnen we veel meer doen in de modebranche. We beschikken zelf ook over mooie merken en goede designers." De beurs was bedoeld om te laten zien wat Turkse modeondernemers in huis hebben. Het aanbod was breed; van merken gespecialiseerd in snelle spijkerbroeken met studs tot een klassiek damesmerk met damesjassen die zijn afgezet met zacht wolvenbont. Op de eerste dag trok het evenement ruim honderd bezoekers, die zich over het algemeen verrast toonden. "Ik heb wel wat interessante dingen gezien," zegt bijvoorbeeld bezoeker Elka Saddouki, eigenaar van twee kledingzaken. "Momenteel verkoop ik voornamelijk merken uit Italië, maar na dit bezoek denk ik erover om daar iets uit Turkije aan toe te voegen." Het hoogtepunt van het Turkse mode-evenement was de show van ontwerpster Evrim Timur, die al twaalf jaar internationaal werkt waarvan acht jaar onder haar eigen naam. Kleurige stoffen en kralen werden verwerkt tot bijzondere gewaden met linten, asymmetrische vormen en laagjes. Het Turkse topmodel Shenay maakte van de show bijna een balletvoorstelling, zoals ze enthousiast in het mooiste ontwerp -een rok die bestaat uit minstens vijftien laagjes- over het podium danste. "Hiermee wil ik mensen inspireren tot meer fantasie," legt Evrim uit. " De mode in Nederland is momenteel zo minimalistisch, dat vind ik zonde. Details en dramatiek maken kleding interessant omdat je dan elke keer als je ernaar kijkt, iets anders ziet. Ik zie het als mijn missie om dat uit te dragen."

Al met al lijkt de Turkse modewereld te verrassen. Maar meer promotie blijft voorlopig nodig, denkt Abdeslam Amenzou. Met het merk Woom is hij een van de exposanten op de beurs. "Het is bij ons wel vrij druk geweest, maar er zijn nog veel misverstanden over Turkije. Veel mensen vinden de prijzen tegenvallen en de minimum aantallen die ze moeten afnemen, vinden ze vaak te hoog. De Nederlanse branche moet worden wakkergeschud: Het wordt tijd dat men hier inziet dat Turkije geen India is."

TURKISH FASHION BREAK