• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Terugblik: Dit was Parijs Fashion Week Men

Terugblik: Dit was Parijs Fashion Week Men

Door Esmee Blaazer

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

De mannenmodeweek in Parijs kwam zondagavond tot een einde. FashionUnited presenteert een aantal highlights.

Thom Browne

Op de slotavond presenteerde Thom Browne avant-garde op de catwalk. Zijn driedelige kostuums, waarvan sommige met theatrale proporties, zijn letterlijk opgebouwd uit stukken. “Van de klassieke kostuums, hetgeen waar men Thom Browne van kent, heb ik de patronen genomen en deze delen op een nieuwe manier gepresenteerd,” vertelde Browne aan WWD. “Het is eigenlijk een viering van hoogwaardige kleding en kleermakerskunst.” Ook is de kleding op een unieke manier versierd met een enorme hoeveelheid knopen, aangebracht zoals studs.

Foto: Thom Browne FW17. Credit: Catwalkpictures.

Berluti

Berluti vaart een andere koers met Haider Ackermann als nieuwe creatief directeur van het luxe mannenmodemerk. Van oorsprong was Berluti, sinds 1993 onderdeel van luxeconcern LVMH, een conservatief, traditioneel schoenenmerk met een klein assortiment maatwerk. Schoenen vertegenwoordigen nog steeds ongeveer de helft van de activiteiten. De debuutcollectie van Ackermann staat bol van fluweel, suede en corduroy. Zwart en bruintinten voeren de boventoon, maar ook zijn kostuumjasjes, jacks en mantels uitgevoerd in rijke kleuren als rood, okergeel, kobaltblauw, roze en paars. Onder de pantalons, die rijken tot de enkel, worden Berluti’s karakteristieke Chelsea boots gedragen.

Foto’s: Berluti FW17. Credit: Catwalkpictures.

Dior Homme

Kris van Assche brengt een ode aan Dior’s kleermakerskunst, maar refereert ook aan de muziekstijlen rave en punk. Op kledingstukken sieren decoratieve contrasterende stiksels en ‘loshangende’ garens. Ook het gebruik van hardware is opvallend. Outfits worden bijvoorbeeld afgestyled riemkettingen aan de broek, gympen zijn opgeleukt met gespen. Verder draagt een handjevol modellen oversized zonnebrillen met spiegelglazen.

Foto’s: Dior FW17. Credit: Catwalkpictures

Louis Vuitton x Surpreme

Na gelekte foto’s op social media kanalen, werden de geruchten officieel bevestigd tijdens de mannenmodeshow: Louis Vuitton heeft de handen ineengeslagen met cult, skate en streetwearmerk Surpreme. De twee partijen hebben een jaar aan de herfst/winter 2017 collectie gewerkt. Het resultaat? Logo kleding, accessoires en schoenen, waarbij het Surpreme box logo is gemixt door de o-zo-bekende LV monogram print. Kim Jones, creatief directeur van de mannenmode divisie, over de samenwerking: “Alles wat ik probeer te doen is het creëren van opwinding bij de klant, en man wat zijn we enthousiast over deze samenwerking.”

Foto’s: Louis Vuitton x Supreme, Catwalkpictures

Balenciaga

Voor de herfst/winter 2017 collectie heeft hoofdontwerper Demna Gvasalia zich laten inspireren door senator Bernie Sanders, de Amerikaanse senator die een poging ondernam om presidentskandidaat te worden voor de Democratische Partij maar verloor van Hillary Clinton. Zo refereerde de Balenciaga logo’s - geborduurd op jacks of afgedrukt op een blauwe shawl - aan Sanders presenditiële campagnelogo. Andere opvallendheden: Gvasalia presenteerde het logo van Kering, het luxe concern dat eigenaar is van Balenciaga, op een sweater, experimenteerde met laagjes, en presenteerde sneakers met gelaagde zolen, genaamd ‘Triple-S’.

Foto 1 & 2: Balenciaga Facebook

Foto 3: Balenciaga FW17. Credit: Catwalkpictures

Valentino

‘It seemed to be the end until the next beginning’ en ‘beauty is a birthright reclaim your heritage’. Valentino heeft klassieke mannenmode geïnjecteerd met Britse punkinvloeden: op blazers, mantels, truien en petten prijken slogans, de geruite wollen stof ‘tartan’ speelt een hoofdrol in outerwear. Het is de eerste solocollectie van creatief directeur Pierpaolo Piccioli, die sinds het vertrek van Maria Grazia Chiuri naar Dior, alleen aan het roer staat van het modehuis. Ander in het oog springende details was het kleurgebruik lila en mintgroen.

G-star Raw

In het Palais de Tokyo is tijdens Paris Fashion Week de tweede Raw Research capsulecollectie van G-Star Raw gelanceerd. De collectie is ontwikkeld vanuit het innovatielab van het denimmerk, en is tevens de eerste collectie van het merk onder leiding van creatief directeur Aitor Throup. Voor het ontwikkelen van deze collectie heeft G-Star onderzoek gedaan naar het menselijk lichaam in beweging. Dit heeft geresulteerd in ontwerpen waarin stugge denimstof is gecombineerd met flexibelere stoffen, geïnspireerd op motorcross.

Foto’s: G-star Raw

Homepage foto: Balenciaga.

MANNENMODE
Paris Fashion Week
Paris Men Fashion Week