Terug op de markt: Gsus focust op erfgoed

Nederlands merk Gsus is weer terug op de markt en kondigt dit op de website aan met een simpele ‘Gsus is back’. De afgelopen tijd verschenen al verschillende aankondigingen over de terugkeer op social media: ‘Knock, knock, Gsus is coming.’

Op de website is te lezen dat het merk terug wil naar het eigen erfgoed. “Ons erfgoed van anti-etablissement en rebelsheid. Wat we maken, maken we voor zelfbewuste individuen met een open blik. Dat is waarom al het goeds van ons zo makkelijk te herkennen en zo moeilijk na te maken is; het is een specifiek gebruik van kleur, extraverte prints en grafische vormen,” aldus de website. In de collectie die nu te koop is op de website komt dan ook het logo, de bekende doornenkroon, veelvuldig en groot voor op T-shirts en sweaters. Daarnaast zijn ook jeans opgenomen in het assortiment.

Naast de nadruk op de doornenkroon, legt het merk ook de nadruk op het maakproces van de kleding in de omschrijving van het bedrijf op de website. “Onze stukken zijn handgemaakt door fantastische mensen in eerlijke en veilige omstandigheden. Geen massaproductie in sweatshops ‘from hell’.” Het bedrijf grijpt hiervoor terug op een oude slogan: “ Onze ‘heavenly playground’ is voor iedereen.”

Gsus terug op de markt met focus op erfgoed

In februari meldde Jop Pollmann, algemeen directeur van de Brand Retail Group waar het merk tot behoorde, dat een koper voor het merk gevonden was. Het is tot de dag van vandaag niet bekend wie achter het merk zit. Vorige week bleek uit het faillissementsverslag van dochteronderneming Gsus Wholesale b.v. dat de verkoop van Men at Work uit het portfolio van het moederbedrijf, de ‘doodsteek’ was voor het merk. Sinds de overname door de Varova Fashion Group, leed het merk verliezen. Omdat Men at Work niet meer verplicht was producten van zusterbedrijven, zoals Gsus, af te nemen door de verkoop van de keten, kwam het faillissement voor de groothandel divisie steeds meer in zicht, aldus de curator in het verslag.

Het is niet bekend of Gsus zich voor nu focust op online of ook nog eigen winkels gaat openen. FashionUnited heeft contact gezocht voor meer informatie. Wel is te lezen op de website dat dat merk wereldwijd bestellingen levert.

Gsus werd in 1993 opgericht in Amsterdam. Het merk stond vooral bekend om speelse en uitdagende producten. Gsus is vooral herkenbaar geweest aan het kenmerkende logo dat lange tijd groot te zien was op alle ontwerpen.

Beeld: Gsus website