Superconfex terug in Nederland
bezig met laden...
De Belgische textielsupermarkt Superconfex wil met een combinatie van goedkope kleding en supermarktartikelen terugkeren op de Nederlandse markt. Dat zegt algemeen directeur van de keten, Fred Reibers.
Superconfex koos voor uitbreiding naar Nederland om verschillende redenen. Allereerst geniet de keten hier nog enige naamsbekendheid. In de jaren tachtig was het bedrijf actief op de Nederlandse markt en sponsorde een wielerploeg. Een tweede reden is dat Superconfex geïnspireerd raakte door het succes van Aldi en Lidl op de Nederlandse markt. Reibers: "Hun succes is vooral gestoeld op het aanbod van goedkope non-foodartikelen. Maar hun aanbod is beperkt. Door het concept beter door te voeren dan zij, met een vaste hoeveelheid goedkope kleding in de schappen, denken we dat we een behoorlijk marktaandeel kunnen veroveren in dat segment."
Superconfex maakt deel uit van detailhandelsconcern Macintosh Retail Groep en verkocht in België kleding in het laagste segment; vooral restanten uit kledingcollecties. De afgelopen jaren kampte de keten echter met forse verliezen, waardoor Superconfex in België een nieuw concept is gestart onder de naam SCX. Voortaan gaat het bedrijf in België gerichter te werk. In plaats van de grote hoeveelheid restanten uit kledingcollecties wil het bedrijf nu alleen nog kleding verkopen gericht op een jong publiek. Ook is de collectie uitgebreid met schoenen. "Zo hopen we dit jaar weer winst te kunnen maken," zegt Reibers. De Nederlandse supermarktwarenhuizen richten zich op het hele gezin. Als locatie heeft Superconfex twee grote Konmar-winkels van Laurus op het oog. Het gaat om de vestigingen in Rijswijk en de Haagse Van der Kunstraat. Volgens Reibers is de koop nog niet definitief: "Eerst moet de ondernemingsraad er nog mee instemmen." Superconfex heeft geen plannen voor uitbreiding in andere landen.