• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Succesvol 2006 H&M, grote plannen

Succesvol 2006 H&M, grote plannen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Zweedse fast fashion keten Hennes & Mauritz boekte in 2006 een nettowinststijging van 17 procent. Dat maakte de keten deze week bekend. Dankzij een succesvol kerstseizoen overtroffen de resultaten de aanvankelijke verwachtingen van analysten. Het bedrijf realiseerde een winst van SEK 15,81 miljard (1,74 miljard euro). De omzet steeg in het vierde kwartaal met 8 procent naar SEK 19,51 miljard, mede door een stijging van 16 procent in december. De omzet van winkels die langer dan één jaar open waren steeg die maand met 5 procent.

Het afgelopen jaar opende de keten 168 winkels. Hiermee komt het totaal uit op 1345. Nils Vinge, hoofd van Investor Relations voor H&M, zei tijdens een telefonische vergadering dat dit jaar nog 170 winkels zullen worden geopend, voornamelijk in de VS, Spanje, Italië, Engeland en Canada. Volgens hem was Duitsland nog steeds een moeilijke markt voor H&M, hoewel het ook zijn grootste markt was, met een omzet van SEK 20,18 miljard, een stijging van 3 procent ten opzichte van 2005. Engeland overtrof voor het eerst de omzet in Zweden en werd daarmee de tweede grootste markt, met een omzetstijging van 9 procent naar SEK 6,77 miljard. De omzet in Zweden steeg met 8 procent naar SEK 6,69 miljard. Ondertussen is de VS uitgegroeid tot H&M's vijfde grootste markt met een omzet van SEK 5,11 miljard. Het bedrijf heeft nu 40,000 werknemers in dienst.

Vinge zei dat de samenwerking met Madonna een van de hoogtepunten van 2006 was geweest. ”De reactie op de Madonna collectie was vooral in Nederland boven verwachting,” zei hij. ”We hebben ook een goede start gemaakt met onze online en catalogus verkoop, met name in Nederland is het succesvol geweest.” H&M is het komende jaar van plan een trendy collectie textiel voor het interieur te lanceren in de Scandinavische landen en in Nederland. De lijn zal via een catalogus en online verkrijgbaar zijn.

H&M gaat ook Col lection of Style (COS) lanceren. De nieuwe, hoger geprijsde lijn voor mannen en vrouwen zal in maart zijn eerste winkel op Regent Street in Londen openen. ”COS zal modern, stijlvol en chic zijn. De collectie is met hoogwaardige stoffen gemaakt, maar het prijspunt is relatief laag,” zei Vinge. De keten rolt het merk aanvankelijjk in 10 winkels uit in Engeland, Duitsland, Nederland en België. Ook komt er een uitgebreide lijn damesschoenen, die dit voorjaar in 200 H&M winkels zullen debuteren. Er zal hierbij worden samengewerkt met beroemdheden en ontwerpers. Tenslotte zal er ook een tweede samenwerking met Madonna komen, de 'M by Madonna' lijn. Deze wordt in maart verwacht.

H&M