STRØM: "Het is onze droom om uiteindelijk een volwaardig lifestyle brand te worden"

De Belgische conceptstore JUTTU biedt opkomende Belgische, creatieve talenten regelmatig een podium om hun collecties aan het grote publiek te presenteren. In de maand juli en begin augustus hangen de sweaters en T-shirts van STRØM in de winkel. Tijd om kennis te maken met het merk en één van diens enthousiaste oprichters Kristof Buelens.

STRØM, opgericht door vier Antwerpse vrienden zag in de nazomer van 2017 het levenslicht. “Tijdens een citytrip naar Kopenhagen stuitte ik in veel winkels op de minimalistische stijl. Kleding van goede kwaliteit, die zich qua uiterlijk weet te onderscheiden door het gebruik van één icoontje van bijvoorbeeld een hartje op de borst. Iets wat wij in België nog niet hadden. Dit was de initiële inspiratie. Het idee om zelf een collectie te maken is uiteindelijk ontstaat door veel brainstormsessies die ik met drie goede vrienden had. Aan hen had ik het idee gepitched en zij waren ook enthousiast. We zijn op zoek gegaan naar kwalitatief goed textiel en hebben icoontjes van onder andere hartjes en raketjes ontworpen. Deze worden op de kleding bedrukt met flock printing. Hiermee maken we ieder item uniek”, vertelt Buelens telefonisch aan FashionUnited.

STRØM: "Het is onze droom om uiteindelijk een volwaardig lifestyle brand te worden"

Modewereld

“Onze producten zijn een knipoog naar het Scandinavische minimalisme.” De ontwerpers achter STRØM, een samenvoeging van de bekende Scandinavische O met het streepje en Antwerpen als ‘Stad van Stroom’, zetten met het merk, zowel voor mannen als vrouwen, hun eerste stappen in de modewereld. “We komen allemaal niet uit de mode-industrie. Ons team bestaat uit twee marketeers, een sales persoon en zelf kom ik uit de financiële sector. Een combinatie die werkt en die complementair is aan elkaar. We doen allemaal ons eigen ding en gezamenlijk besluiten we hoe de collecties eruit komen te zien.” Daarbij staat duurzaamheid voorop, vertelt hij telefonisch. “We vinden de corporate social responsibility erg belangrijk. Zo gebruiken we uitsluitend organisch katoen, om de milieu impact zo klein mogelijk te maken. Ook zetten we ons in voor betere arbeidsomstandigheden, de productie van onze kleding voldoet dan ook aan strenge eisen. Daarnaast zetten we ons in voor minder plastic in de mode-industrie. Zo zorgen we ervoor dat onze producten alleen in gerecycled karton worden verzonden en dat daar geen plastic aan te pas komt.”

Tevens bracht STRØM in het voorjaar van 2019 een Ocean Collection uit. “Daarvoor zijn we de samenwerking aangegaan met de Plastic Soup Foundation. Een organisatie die zich inzet om het plastic uit zee te halen en ervoor te zorgen dat het de zee niet meer bereikt. Van de opbrengst van de collectie doneren we tenminste duizend euro aan de stichting.”

Visie

De visie voor zowel de korte als de lange termijn is voor Buelens en de andere oprichters helder. “We zijn ooit begonnen met het verkopen van 80 stuks per maand, dat is nu gegroeid naar 1000 tot 1300 stuks per maand. Maar we willen nog verder groeien. De focus ligt nu op Nederland en België. Zestig procent van de omzet komt uit Nederland. De komende tijd gaan we onze aanwezigheid uitbreiden en betreden we de Duitse en de Franse markt. In België en Nederland hebben we een goedlopende webshop, waarmee we negentig procent van de omzet genereren. We gaan ons in Duitsland en Frankrijk ook richten op ecommerce, daar gaat de webshop binnen twee á drie weken online.”

“Uiteraard willen we ook de zichtbaarheid in de winkelstraten vergroten en zetten we voor de langere termijn deels in op wholesale. We zien dat deze twee strategieën goed naast elkaar kunnen lopen. Retailers zien onze kleding online en willen het ook in hun winkels hebben.” Ook werk STRØM aan het opzetten van een eigen productielijn in Portugal. “We willen de gehele productie zelf gaan doen. In Portugal willen we de kleding laten maken en ook de icoontjes. Deze worden momenteel gemaakt in België, maar we willen alles gaan centreren in Portugal. Zodat de productie de vraag kan volgen. We streven erna om alle kleding vanaf 1 januari 2020 in Portugal te produceren.”

STRØM: "Het is onze droom om uiteindelijk een volwaardig lifestyle brand te worden"

Droom

De ontwerper laat desgevraagd weten terug te kijken op twee mooie jaren waarin het merk sterk is gegroeid en ze veel hebben geleerd. “Naast STRØM hebben we allen een baan, waardoor het organisatorisch soms lastig was, maar we zien dat we nu steeds meer van onze tijd kunnen steken in STRØM. We willen hier uiteindelijk onze fulltime baan van kunnen maken. Daarnaast is het onze ultieme droom om een lifestyle label te worden en naast sweaters en t-shirts ook andere kledingstukken toe te kunnen voegen aan het merk. En wie weet, ooit een eigen STRØM flagshipstore, dat zou heel mooi zijn.”

STRØM ligt momenteel bij 10 conceptstores in Nederland, waaronder Casualz Men en Dress No Code, en heeft 5 verkooppunten in België, waaronder JUTTU en Piet Moodshop. De T-shirts en sweaters van het merk gaan over de plank voor 27,95 euro en 57,95 euro. “We richten ons met STRØM op het middensegment, zodat iedereen die onze kleding wil dragen dit ook kan.”

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN