Stella McCartney heeft haar eerste accessoirecollectie gelanceerd. De ontwerpster staat bekend om haar liefde voor dieren en haar aversie voor leer. Met haar nieuwe accessoirecollectie introduceert zij ontwerpen van natuurlijke materialen en kunststof zoals nylon, vinyl, fluweel en katoen.

”Ik probeer de wereld niet over te nemen, maar ik wil laten zien dat accessoires ethisch kunnen zijn en tevens sexy en cool,” zei McCartney in een gesprek met Amerikaans modevakblad Women's Wear Daily. ”De mythe van leer en dat iedere tas en schoen ervan moet zijn gemaakt moet te niet worden gedaan. Het is een beetje prehistorisch.” Zij gelooft dat er een markt is voor niet-lederen accessoires en betreurt het feit dat niet meer modehuizen hetzelfde doen. De collectie zal vanaf juni in Stella McCartney flagships in Londen, New York en Los Angeles en in een beperkt aantal winkels zoals Selfridges en Le Printemps verkrijgbaar zijn.

Prijzen variëren van $195 (161 euro) voor een nylon tas tot $1,395 voor de vintage-geïnspireerde Appaloosa, gemaakt van glimmend, high-tech nepleer. De tassen zijn voorzien van subtiele logo's op een klein medaillon. ”Ik denk niet dat mijn klanten met een merktas te koop willen lopen,” zei McCartney. Voorts bestaat de lijn ook uit portemonnees, bagage, schoenen, riemen en sieraden. Prijzen voor sieraden beginnen bij $95, maar de prijs van een paar geborduurde schoenen van satijn of moiré kunnen oplopen tot $1,595. De accessoirelijn wordt in-huis in Italië geproduceerd. Voorzitter Marco Bizzarri verwacht dat de accessoires over drie jaar 30 procent van de jaarlijkse omzet van het merk zullen genereren.

Momenteel vormen accessoires ongeveer 16 procent van de jaarlijkse omzet. Vorig jaar zei Bizzarri in een gesprek met WWD dat de redenen voor de lancering van een accessoirelijn zeer eenvoudig waren. ”Onze klanten hebben erom gevraagd. Er is enorme groei mogelijk op dit gebied,” zei hij. ”We denken dat we in een unieke positie verkeren en zijn klaar om gebruik te maken van onze krachten.” Werken met niet-lederen materialen vergt wel een andere kijk op het productieproces. ”Ja, niet-leer is weer wat anders, maar ik wil dat mensen deze collectie willen kopen omdat ze er van houden, omdat het cool is, omdat de must-have tas of schoen ertussen zit,” zegt McCartney. ”Voor najaar/winter 2005 waren onze laarzen uitverkocht, en ik durf te wedden dat 90 procent van onze klanten niet eens wist dat ze niet van leer waren.”

Het bedrijf verwacht een jaaromzet voor 2005 van ruim 30 miljoen euro, en zal de gegevens binnen een week bekend maken.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN