Soul Salon bevordert interactie tussen retailers en merken

Amsterdam, 28 mei 2019 – Gisteren vond de tweede editie van het vernieuwde Soul Salon concept plaats bij de CIRCL, Amsterdam. Na de pilot afgelopen december, werd ook deze editie succesvol ontvangen.

Tijdens de pilot in december van vorig jaar werd er afgestapt van het traditionele beursconcept door de focus te leggen op interactie tussen merken en retailers en een informatief programma te bieden voor beide doelgroepen. Voor de tweede editie, die gisteren, plaatsvond heeft de organisatie het concept nog verder uitgebouwd om de totale ervaring voor deelnemers én bezoekers naar een hoger niveau te brengen. Door samen te praten over de uitdagingen en kansen van de branche verlieten retailers enthousiast het evenement vol met nieuwe inspiratie.

Soul Salon bevordert interactie tussen retailers en merken

Dit heeft geleid tot een samenwerking met CIRCL, een initiatief van ABN AMRO. CIRCL is een circulair platform op de Amsterdamse Zuidas waar maatschappij en samenleving samen in beweging komen voor een duurzame wereld. Daarmee is de CIRCL bij uitstek een perfecte partner voor een event als Soul Salon Fashion Retail Kennis Hub. ABN AMRO is zeer betrokken bij het thema duurzaamheid. Onlangs publiceerde zij een rapport met aanbevelingen om de spijkerbroekenproductie duurzamer te maken voor mens en milieu. Ook steunen zij diverse andere duurzame mode initiatieven. Het programma werd geopend door oprichter Cécile Scheele en Jaap Naerebout, ABN AMRO. Na een korte speech van Scheele en Naerebout mbt de samenwerking en het belang van verduurzaming binnen de branche kregen alle deelnemende merken het podium om het verhaal achter het merk over te brengen aan de bezoekers, door toelichting te geven over behaalde mijlpalen, overkomende obstakels en toekomstplannen. Deze acht fashion en lifestyle merken die onderdeel waren avn deze editie zijn: Adam Underwear, Your inner You, Mandala, Miss Green, Rock Your World, Rhumaa, Fraenck en People Tree.

Naast presentaties van de merken waren er ook speeddate sessies zodat retailers, merken en anderen branchebetrokkenen het gesprek aan konden gaan om goed functionerende verkooptechnieken te delen, knelpunten bespreekbaar te maken en de merken beter te leren kennen. In het plenaire programma gaf Henk Hofstede (Sector Banker Retail bij ABN AMRO) een inspirerende lezing over de verantwoordelijkheden van merken, retailers, consumenten én andere bedrijven zoals ABN AMRO en hoe zij die rol aanvliegen.

Soul Salon bevordert interactie tussen retailers en merken

Als laatste programmaonderdeel konden zowel de bezoekende retailers als de deelnemende merken deelnemen aan workshops. De retailers konden vooraf hun voorkeur opgeven, met een keuze uit twee workshops. Bij de eerste workshop: Winkelbeleving optimalisatie in relatie tot duurzaamheid door Marie-Louise Buckens van Mystery Review, zijn onderzoeksresultaten van de laatste jaren verzameld om zo inzichtelijk te maken waar de verbeterpunten liggen voor retailers en hoe dit het best bewerkstelligt kan worden. De andere workshop was een Q&A door Talita Kalloe van Soul Stores omtrent sustainable storytelling en content. Na een korte introductie door Kalloe werd tijdens deze workshop het debat tussen de retailers onderling gestimuleerd.

Organisator Cecile Scheele: “Deze editie is het bewijs dat het bundelen van de krachten van alle betrokkenen van de mode-industrie essentieel is om verandering te bevorderen. Binnen het huidige retaillandschap met alle uitdagingen is het belangrijker dan ooit dat kennis en ervaringen gedeeld worden. ”

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN