• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Soriana valt Wal-Mart aan

Soriana valt Wal-Mart aan

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

Warenhuisgigant Wal-Mart krijgt in Mexico flinke concurrentie van de relatief kleine hypermarktketen Soriana. Het Amerikaanse Wal-Martconcern heeft in Mexico een marktaandeel van 55 procent. Overname van de winkelketen Cifra zeven jaar geleden heeft hier in belangrijke mate aan bijgedragen. Ten tijde van deze overname bekleedde Soriana nog de vierde plaats op de Mexicaanse retailmarkt en verwacht werd dat Soriana de concurrentie niet aan zou kunnen. De omzet is echter toegenomen tot $3,7 miljard over 2004 en met een marktaandeel van 17 procent is Soriana nu de tweede hypermarktketen van het land. De oude nummers twee en drie, Controladora Commercial Mexicana en Grupo Gigante, volgen met aandelen van respectievelijk 15 en 13 procent. De omzet van Soriana is sinds 1994 jaarlijks met gemiddeld 17 procent gegroeid. De onderneming is bovendien schuldenvrij en heeft het aantal vestigingen in tien jaar tijd verviervoudigd tot 160 winkels. Voor deze groei hoefde Soriana geen vreemd kapitaal aan te trekken; alles kon zelf worden gefinancierd. Ook de marges zijn met 6,1 procent opvallend hoog voor de Mexicaanse markt.

Soriana
Walmart
Wal Mart