SIL breidt uit
bezig met laden...
Afgelopen week gingen de Parijse beurzen weer massaal van start. Het beursterrein in de Porte de Versailles werd overspoeld door inkopers en internationale pers die de Prêt à Porter, de Who's Next, Première Classe, Midec schoenenbeurs, Salon Internationale de la Lingerie en de Interfilière bodyfashion stoffenbeurs in grote aantallen bezochten. Op de Salon Internationale de la Lingerie (SIL) en de Interfilière bodyfashion stoffenbeurs werd weer druk onderhandeld. Ondanks de half ontblote modellen die in kleine niemandalletjes van diverse lingeriemerken de beurs afstruinden en minimodeshows gaven, waren de inkopers niet snel afgeleid. Deze beurs is vooral een zakelijke aangelegenheid. Grote namen als Aubade, die van de zomer in Lyon ontbraken, waren in Parijs weer volop aanwezig. Nieuw op deze editie is dat er voor de pre-registratie moest worden betaald. "Daarmee kopen bezoekers wel een extra dienst," zegt Cécile Jubin, productmanager van het Internationale Promotieteam. "Het is een instrument waarmee ze hun bezoek van te voren kunnen organiseren, dus het heeft toegevoegde waarde." Voorts worden in juni ook zogenaamde evolution days georganiseerd. Hiermee geeft de organisatie gehoor aan het bezwaar van een aantal deelnemers dat de beurs in Lyon in september te laat vindt voor inkopers. De evolution days zijn bedoeld als aanvulling. Er wordt ook in april een nieuwe beurs in Hong Kong georganiseerd. "China is een grote markt voor ons," aldus Jubin. "Sinds 2005 is het aantal bezoekers in Shanghai met 18 procent gestegen en stonden er twee keer zoveel deelnemers." Ondertussen zal het aanbod in Lyon worden uitgebreid met een aantal sportieve ondergoedmerken, dankzij een samenwerking met de Sport Achat organisatie. De SIL was voor nieuwkomer Jolet van Erkel een openbaring. De Nederlandse ondernemer stond voor het eerst met haar splinternieuwe badmodemerk Jolet op de beurs. "Het bevalt me erg goed," zei ze enthousiast. "Er zijn veel mooie merken, de stands zien er bijzonder goed uit en we hebben al veel belangstelling gehad, met name vanuit het Midden Oosten waar ze dol zijn op het hoge St Tropez gehalte van deze bikinis." Ook Ted Davis, directeur van het Amerikaanse accessoiremerk Braza, was te spreken over de inrichting. "We komen hier al 16 jaar en zijn na drie jaar afwezig te zijn geweest, nu weer terug. Het ziet er goed uit. De organisatie lijkt meer zijn best te hebben gedaan." De Parijzenaren zelf waren minder te spreken over de beurzen en dan met name over het assortiment op de accessoirebeurs Premiere Classe. "Het zijn altijd dezelfde merken, er is nooit iets nieuws," verzuchte de hoofdredactrice van een Franse publicatie tijdens de spectaculaire lingerieshow op vrijdagavond. Toen Calvin Klein een van de hoofdprijzen won voor beste ontwerp, zei ze: "Het zijn altijd dezelfde merken die deze prijzen winnen. Wanneer durven ze iets nieuws aan?"