• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Shortcut to catwalk vat de modetrends voor zomer 2019 samen

Shortcut to catwalk vat de modetrends voor zomer 2019 samen

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |Reportage

Wat is er in de mode? Voor het antwoord op deze vraag ging FashionUnited luisteren naar experten ter zake, modejournaliste Veerle Windels en consultant Anet van Haaster, tijdens het trendseminarie 'Shortcut to catwalk'.

Modespecialiste en -journaliste Veerle Windels belichtte tijdens de presentatie de belangrijkste trends die ze oppikte tijdens de voorbije modeweken in New York, Londen, Milaan en Parijs. Het opzet van haar presentatie is 'mensen terug zin geven in mode'. Mode is helemaal niet dood, wat de invloedrijke trendwatcher Lidewij Edelkoort ook beweert, Windels wil met haar presentatie aantonen dat mode wel spannend en interessant is.

Samenleving op de catwalk

Veerle Windels ziet het als volgt: "Designers spelen in op wat er in de wereld gebeurt, de catwalk wordt een afspiegeling van de maatschappij. Dat zie je in de gekleurde modellen, de genderbending, het mixen en matchen van mannen- en vrouwencollecties en de instagram craziness frontrow, backstage en op straat. Streetwear heeft de bovenhand gehaald, er zijn veel modest fashion-silhouetten en modellen in alle vormen en maten. Daarnaast zet de modesector in op meer dan alleen kleding en zetten ze niet alleen handtassen en parfums in om meerdere doelgroepen aan te spreken, ze stappen ook mee in musea/kunst en design".

Windels gaf tijdens de seminar enkele voorbeelden die deze trends aan bepaalde ontwikkelingen linkt. A.F. Vandevorst ging dit seizoen voor trouwkleding. Slim vindt Windels: soms is het goed om keuzes te maken en kleine segmenten aan te spreken in deze wereld van overaanbod, om je eigen niche te zoeken. Versace werd tijdens de modeweken verkocht voor 1,8 miljard euro, het merk maakte nooit veel accessoires en laat dat nu net het plan zijn van de nieuwe eigenaar... Rick Owen werkte met veel laagjes, wat helpt om je te wapenen tegen de harde wereld van vandaag. Chanel speelt de instagrammers in de kaart met telkens weer een indrukwekkend decor, deze keer een strand met échte golven. Bij Sonia Rykiel wordt teruggegrepen naar de oude stijl, ontwerpen voor de vrijgevochten vrouw. Balenciaga, tot slot, integreerde kunst in de show met een videotunnel als catwalk.

Daarna ging de journaliste door de verschillende modetrends, gelinkt aan maatschappelijke tendensen. Deze trends zullen merken inspireren voor zomer 2020 of wat nog mogelijk is voor zomer 2019, ook op vlak van communicatie of korte-termijn-acties. Windels wou graag nog één groot misverstand de wereld uit: dat alles in de mode zou zijn. Wel zit mode vol tegenstellingen, duurzaam tegenover snelheid, sexy tegenover laagjes, minimalistisch tegenover exhuberant.

Andere tijden, andere verwachtingen

Consultant Anet van Haaster zocht dan weer een antwoord op de vragen: wat houdt de consumenten vandaag bezig en wat betekent dat voor ons in de mode? Ook: hoe spreek je verschillende generaties aan, want zij gebruiken verschillende media op andere manieren. Er komen enkele belangrijke veranderingen aan, hoe kunnen wij ons daarop (commercieel) voorbereiden, als merk of retailer? Ze belichtte technologie (shoppen via Alexa maar ook technologie om aan te trekken) maatschappelijke trends als altruïsme (lief zijn voor elkaar) en narcisisme (instagram), comfort (atleisure en de sneakertrend) en hoe je die kan omzetten ten voordele van jouw winstmarge. Elke trend komt terug in het modebeeld.

Beeld: Chanel lente/zomer 2019-collectie via Bertrand GUAY / AFP

Anet van Haaster
modetrends 2019
Shortcut to Catwalk
TRENDSEMINAR
Veerle Windels