• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Rucanor lanceert lifestylelabel RCNR56

Rucanor lanceert lifestylelabel RCNR56

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

In 2006 bestaat het Nederlandse Rucanor 50 jaar. Een mooi moment om het imago van het sportmerk een opfrisbeurt te geven. Komende zomer ligt RCNR56 in de winkel. "Een streetwearlabel met een sportieve uitstraling en een urban look." De lancering vond op de Modefabriek plaats en momenteel wordt de zomercollectie in de voorverkoop verkocht. Deze week werd RCNR56 nog eens aan de pers gepresenteerd.

Met de naam van het nieuwe label en de slogan 'So damn Dutch', refereert Rucanor aan de heritage van het sportmerk. De cijfers '56 verwijzen naar het jaar dat Rucanor werd opgericht en RCNR naar de naam. Hierdoor wordt authenticiteit aan het nieuwe label verleend, een methode die bijvoorbeeld ook door Levi's en Puma met succes is toegepast. "Doel is om Rucanor als merk opnieuw te positioneren," zegt communicatiemanager Mellina Zevenhuizen. "RCNR56 is een nieuwe collectie en dat vraagt een nieuw merkbeleid. Aansluitend wordt ook de communicatie van de functionele sportcollectie aangepakt."

Rucanor – kort voor rubber en canvas organisatie – begon vijftig jaar geleden met de productie van canvas gymschoentjes met rubber zolen, vergelijkbaar met de lage Converse All-Stars. In de jaren daarna ontwikkelde het Nederlandse familiebedrijf zich tot een sportmerk dat functionele sportschoenen, -kleding en –attributen verkocht. "Mensen kennen vooral onze tennisrackets," zegt Zevenhuizen.

De koerswijziging binnen de sportcollectie van Rucanor betreft onder andere de herinvoering van oude modellen uit het collectiearchief. Zo worden sneakers uit de jaren 80 opnieuw in productie genomen. Voor het nieuwe label geldt dat het meer fashion is dan sportief. "Je kunt in deze kleding relaxen of flaneren, maar ook spontaan een potje gaan voetballen als je dat wilt."

RCNR56 brengt in eerste instantie 2 collecties per jaar op de markt (zomer en winter) met de intentie om de frequentie op termijn te verhogen. De collectie omvat kleding, schoenen en tassen voor mannen en vrouwen en wordt in het midden tot hoger segment gepositioneerd. Nu wordt het in Nederland en België – de belangrijkste afzetgebieden van Rucanor – gelanceerd. Vervolgens zal het nieuwe merk - het moederbedrijf is immers in 40 landen actief - ook in de rest van Europa worden geïntroduceerd.

Rucanor