‘Retail kampioen’ Unrobe lanceert ‘Amsterdamse vuilnisman’-collectie

Unrobe, het duurzame Amsterdamse modemerk en winnaar van de Vedis Innovative Retail Champion 2018-prijs, heeft een nieuwe collectie gelanceerd. Dit delen de oprichters Daan Ubachs en Koen Warmerdam in een persbericht. De capsule collectie is geïnspireerd op de Amsterdamse vuilnisman en draagt de toepasselijk naam ‘Heroes of Waste’. De collectie is tot 30 december beschikbaar via pre-order. Volgens het bedrijf om overproductie tegen te gaan en aandacht te vragen voor de groeiende afvalberg in de mode-industrie.

Massaproductie in de mode-industrie is een groot probleem, vinden Daan Ubachs en Koen Warmerdam. “Middels deze collectie willen wij aandacht vragen voor dit wereldwijde probleem”, aldus Daan Ubachs in het persbericht. Daarom is de capsule collectie exclusief verkrijgbaar als pre-order voor 30 dagen. Zo produceert het merk naar eigen zeggen precies wat er verkocht is.

De keuze voor Amsterdamse vuilnismannen als inspiratiebron, komt volgens het bericht voort uit de erkenning dat zij de mensen zijn die iedere dag de straten schoon houden en zich dus iedere dag in zekere mate bezigen met het afvalprobleem. De Amsterdamse vuilnisman als inspiratie resulteerde in een kleurkaart met de hoofdkleuren fel oranje en blauw.

‘Retail kampioen’ Unrobe lanceert ‘Amsterdamse vuilnisman’-collectie

Voor het lookbook werd de gemeente Amsterdam benaderd. “De vuilnismannen reageerden positief en wilden graag meedoen”, zegt Koen Warmerdam in het persbericht. De foto’s zijn geschoten op de Amsterdamse Zeedijk en in het duurzame afvalinzamelingsgebouw van de gemeente.

Unrobe is een kledingmerk opgericht in augustus 2017 met als doel de ‘mode-industrie uit te kleden’ op het gebied van productie, gebruik van grondstoffen en prijs. Niet alleen gaat het merk duurzaam te werk door onder andere het gebruik van organisch katoen, ook produceert het label in premium fabrieken in Portugal in Italië, waar uitsluitend wordt gewerkt onder goede omstandigheden. Het merk streeft naar volledige transparantie in zijn productieproces. Ieder kledingstuk is voorzien van een QR-code die de klant informatie geeft over de fabriek, kostprijs en marges.

Op de Innovative Retail Champion Awards 2018, georganiseerd door retail platform Vedis, werd het jonge modemerk vanwege zijn merkstrategie bekroond tot ‘New Retail Champion 2018’. De oprichters wonnen vijfduizend euro aan strategisch advies en een reis naar New York waar zij NRF 2019, ‘de grootste retail conferentie ter wereld’, zullen bijwonen.

Beeld: Unrobe

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN