Resort-collecties: Waarom ze van belang zijn in de mode
bezig met laden...
Londen - De afgelopen twee weken was er wereldwijd een stortvloed aan modeshows van luxemerken. Geen internationale fashion weeks, maar het Resort, of Cruise 2020 seizoen. Deze collectiepresentaties vinden voornamelijk plaats in mei en juni.
Christian Dior debuteerde met zijn resortcollectie in het idyllische Marrakech op 30 april, gevolgd door Prada in zijn New Yorkse hoofdkantoor, Chanel in het Grand Palais in Parijs, en Louis Vuitton in het historische gebouw van het TWA Flight Center in New York. Tussen de shows van Prada en Louis Vuitton in New York zaten zes dagen, wat betekent dat het merendeel van de internationale journalisten twee keer is ingevlogen. Men zou zich kunnen afvragen wat precies het belang is van deze resortcollecties.
Cruisecollecties: Kleding voor de elite
Cruise- en resortcollecties waren ooit uitsluitend bedoeld om de elite te kleden die aan het einde van het jaar met vakantie ging. Bij warenhuizen hingen in deze tijd van het jaar vooral parka’s en winterspullen in de rekken, en ontbrak het aan zomerse stoffen, badkleding en een vakantiegarderobe. Maar, in het huidige tijdperk van betaalbare, commerciële vliegreizen zijn deze vakanties niet langer uitsluitend bestemd zijn voor de jetset. En online winkelen heeft het mogelijk gemaakt bikini’s te kopen bij winterse temperaturen en snowboots in hartje zomer. Kortom, men kan alles, overal en op elk gewenst moment kopen.
Voor elk wat wils
Doordat klanten van luxemerken leven in veel verschillende klimaten, variëren hun behoeften op het gebied van mode. Meer dan het Westen behoeven de Arabische en Russische markten kleding voor wisselende temperaturen. Maar dat rechtvaardigt nog steeds niet de noodzaak van een extra catwalkcollectie.
Resort-catwalks zijn internationale spektakels
Sommigen vinden resortcollecties een dure en tijdverspillende gelegenheid. Aan kledingstukken die te koop zijn van november tot en met april, maar geen onderdeel uitmaken van de hoofdcollecties, worden miljoenen dollars besteed.
Luxemerken kiezen voor de presentatie van hun resortcollecties vaak voor extravagante, internationale locaties, zoals Fendi’s spektakel bovenop de Chinese Muur in 2007, of Chanel die showde in Cuba tot aan Salzburg, Edinburgh, Dallas en Shanghai.
Ook zijn sommigen van mening dat merken hun resort-items als capsule collecties moeten implementeren in hun hoofdcollecties. Ze worden dan gepresenteerd tijdens internationale fashion weeks, in plaats van als op zichzelf staande collecties midden in het seizoen. Dat zou voor journalisten en inkopers een langer rustmoment betekenen tussen de ready-to-wear shows eindigd in maart en de herenmode- en haute couture weken in juni en juli.
Maar dit is slechts oppervlakkig geklets. In dit Instagram-tijdperk heeft elke catwalkcollectie een houdbaarheidsdatum. Met steeds veranderende voorkeuren voor nieuwe mode en een grotere snelheid op de markt, dichten resortcollecties de kloof tussen hoofd- en pre-collecties. Bovendien zijn er minder voorwaarden aan resort collectiepresentaties verbonden, omdat ze geen deel uitmaken van de gereguleerde modeweken -en vaste locaties.
Voor luxemerken, waarvoor budget geen primaire zorg is, bieden de resort shows een wereld vol mogelijkheden. Ze kunnen ervoor kiezen hun collecties te tonen op nieuwe locaties in snelgroeiende markten, waar ze hun unieke merkwaarden en esthetiek kunnen laten zien aan consumenten die normaliter niet naar conventionele modeweken zouden afreizen. Ze kunnen daarnaast samenwerken met de lokale pers en beroemdheden, terwijl ze ook de modegekte en glamour vanuit hun thuislanden meenemen. What’s not to love.
Van onze Britse correspondent. Het origineel van dit artikel verscheen maandag 13 mei op FashionUnited.UK. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.
Foto: Chanel Resort 2020, bron: Chanel website