• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Recessie geen vat op babybranche

Recessie geen vat op babybranche

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Op dit moment zijn de meest waardevolle klanten in de retail die personen die zelden geld bij zich hebben, geen credit cards bezitten en hun nieuwe kleren regelmatig onderspugen. Die belangrijkste klanten zijn namelijk baby's en peuters. De meeste kledingbedrijven zien hun inkomsten gelijk blijven of afnemen. Alleen in de sector voor de allerkleinsten wordt nog groei geboekt.

Uit onderzoek in de Verenigde Staten is gebleken dat daar waar de totale verkoop in de kledingbranche vorig jaar met 2% afnam, die in de sector voor kleine kinderen (in de leeftijd van 0 tot 3 jaar) in datzelfde jaar met 21% is gegroeid tot maar liefst $ 13 miljard. Ter vergelijking: de verkoop in de - veel grotere groep - kinderen in de leeftijd tussen 4 en 12 jaar bedroeg $ 14,3 miljard in datzelfde jaar.

Ook in ons land blijkt uit cijfers van Modint dat de waarde van markt voor kinder- en babykleding (0 tot 14 jaar) in 2002 met 12% groeide ten opzichte van het jaar ervoor. En dat terwijl die van bijvoorbeeld damesbovenkleding in dat jaar met 1% afnam.

De babybranche kortom biedt hoop op groei in een verder krimpende economie. Hoe komt dat? Ten eerste zijn baby's schattig. "Het is heerlijk om ze leuk aan te kleden," zegt Jennifer Geels uit Utrecht, moeder van Robin (4) en Alice (2). "Ik geniet er meer van om hen leuke kleren aan te trekken dan om mezelf op te tutten."

De inkomsten in deze branche worden verder gestimuleerd doordat kinderkleding vaak cadeau wordt gedaan. Jonge ouders worden over het algemeen bedolven onder pakjes, sokjes en rompertjes in alle soorten en maten. Bovendien kopen veel mensen iets van een speciaal - duurder - merk om cadeau te geven.

En dan is er natuurlijk nog de belangrijke factor dat kleine kinderen groot worden en dus relatief vaak nieuwe kleding nodig hebben omdat zij uit hun garderobe groeien.

Slimme modemerken springen hierop in. Met als motto 'je bent nooit te jong om van Tommy te genieten' lanceert Tommy Hilfiger dit najaar een baby- en peuterlijn in Europa. De kleding heeft een duidelijk herkenbare Tommy-signatuur en bestaat uit mini-versies van aloude Amerikaanse klassiekers, zoals het poloshirt, katoenen trui en de chino-broek.

Babykleding
Economie
recessie