Op weg naar een duurzame modewereld: Fair Fashion Fest

Het begrip duurzaamheid lijkt een steeds grotere rol te spelen in de modewereld, en veel modebedrijven houden dan ook steeds meer rekening met mens en milieu. In België heeft het begrip echter een deel van haar geloofwaardigheid verloren. Een onderzoek onder duizend Belgen in opdracht van duurzaamheidsnetwerk The Shift wees uit dat een derde van de ondervraagden duurzaamheid moe is. De meeste mensen die nog wel interesse hebben in duurzaamheid, geloven dat bedrijven meer zouden moeten investeren in concrete projecten die dichter bij de burger staan. Er zijn zeker ondernemers die investeren in de duurzame projecten waar België schijnbaar behoefte aan heeft. FashionUnited spreekt met Belgen die van de modewereld een duurzamere plek willen maken. In de tweede aflevering Inez Louwagie: projectverantwoordelijke van het Fair Fashion Fest in Gent.

Op weg naar een duurzame modewereld: Fair Fashion Fest

Gent Fair Fashion Fest vraagt aandacht voor eerlijke mode

Het Museum voor Industrie, Arbeid en Textiel (MIAT) stond op 1 maart 2015 voor het eerst volledig in het teken van eerlijke mode, en op 9 oktober 2016 is het weer zover: dan wordt namelijk de tweede editie van het Fair Fashion Fest georganiseerd. “Fast fashion heeft een verwoestende impact op de modewereld: als dit blijft bestaan, zal de industrie nooit duurzamer worden. Mensen moeten kleding niet meer zien als een wegwerpproduct,” vindt Louwagie. Ze hoopt dat het festival, dat wordt georganiseerd door de stichting Gent Fair Trade, mensen bewust maakt van de gevolgen van wegwerpmode en dat ze tegelijkertijd enthousiast zullen worden over slow fashion die langer dan één seizoen meegaat. “Er is al veel bewustzijn wanneer het gaat over fair trade voeding, maar op het gebied van textiel is nog veel vooruitgang te behalen,” gelooft ze. Eerlijke mode is voor de organisatie van het Fair Fashion Fest onlosmakelijk verbonden aan eerlijke lonen, goede werkomstandigheden en het terugdringen van vervuiling tijdens het productieproces. Ook pleit de organisatie voor duurzamere relaties tussen modebedrijven en hun producenten, zodat bedrijven niet steeds op zoek gaan naar goedkopere alternatieven maar juist vaste leveranciers en producenten uitkiezen waar zij mee willen samenwerken.

Een belangrijk onderdeel van het festival, zijn de vrijwilligers die meehelpen. “Tijdens de vorige editie hebben ruim 100 vrijwilligers geholpen, en bij de organisatie waren nog eens vijftien vrijwilligers betrokken.” De organisatie van het evenement heeft bewust gekozen voor vrijwilligers, zodat de kosten van het festival laag blijven en de toegang gratis kan zijn. Daarnaast krijgt de organisatie van het festival steun van de Stad Gent en de Oxfam Wereldwinkel. “We willen een evenement neerzetten dat een breed publiek trekt en niet alleen een niche, en daarom vinden we het belangrijk dat het laagdrempelig is,” legt Louwagie uit.

Een ander aspect dat heeft bijgedragen aan het laagdrempelige karakter van het festival, is volgens Louwagie de diversiteit aan activiteiten die werden georganiseerd: “De hele dag was voor iedereen wel iets leuks te doen.” Zo konden bezoekers op de verkoopmarkt terecht voor kleding van bijvoorbeeld Marmod, Parpclip Clothing Company en Yak & Yeti. Daarnaast werd de documentaire ´De slag om de klerewereld´ getoond in een bioscoopzaal, en werden infosessies gehouden waar verschillende sprekers kwamen vertellen over eerlijke mode.

Tot slot werd een modeshow georganiseerd, waar onder andere Atelier Anvertsoie, Nele Huysmans en Slowmo de nieuwste collecties lieten zien. In totaal zijn tussen 13.00 uur en 18.00 uur maar liefst 2.800 mensen langsgekomen, terwijl de organisatie het bezoekersaantal vooraf had geschat op 300 mensen. “We moesten uiteindelijk de deuren sluiten omdat het echt helemaal vol was. Heel jammer voor die bezoekers natuurlijk, maar voor ons liet dit wel zien hoe erg het onderwerp leeft,” vertelt Louwagie, die hoopt dat de bezoekers die bij de vorige editie werden teleurgesteld tijdens de volgende editie alsnog een kijkje komen nemen op het festival.

“De aanbieders van mode moeten zelf zorgen voor een eerlijk aanbod”

De volgende editie van het festival vindt in oktober 2016 plaats, omdat het MIAT in maart 2016 geen plaats in de agenda had voor het evenement. Het duurt dus nog bijna een jaar voordat het Fair Fashion Fest weer zal plaatsvinden, maar Louwagie is al druk bezig met de eerste voorbereidingen. Zo is de zoektocht naar vrijwilligers al gestart, en is ze ook al bezig met het verwerken van aanvragen van merken die graag een steentje willen bijdragen. Veel merken die vorig jaar aanwezig waren op het festival zullen volgend jaar weer meedoen, maar Louwagie hoopt ook nieuwe merken aan het aanbod te kunnen toevoegen. “We willen dit jaar meer aandacht besteden aan schoenen en accessoires zodat we de mensen die daarin geïnteresseerd zijn ook iets leuks kunnen bieden,” zegt ze hierover. Ook werkt het festival dit jaar voor het eerst met een thema, namelijk ´Het begin van de textielketen´. De nadruk lag in maart op eerlijke handel in de mode industrie, maar volgend jaar zullen de afkomst en de verwerking van materialen nader worden belicht omdat dit volgens Louwagie ook een onderwerp is dat aandacht verdient.

Op weg naar een duurzame modewereld: Fair Fashion Fest

Naast het toevoegen van een thema, heeft de organisatie van het festival ook besloten volgend jaar meer gebruik te maken van sociale media in de aanloop naar het evenement. “We willen sociale media inzetten voor het delen van leuke uitdagingen waaraan mensen mee kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan een challenge waarbij je een paar maanden lang met 37 kledingstukken moet leven. Hiermee hopen we een groepsgevoel te creëren onder bezoekers,” aldus Louwagie. De eerste uitdaging hoopt ze online te zetten op 27 april: de internationale Fashion Revolution Day.

Hoewel Louwagie veel voldoening haalt uit het organiseren van het Fair Fashion Fest, hoopt ze dat het festival over een aantal jaar niet meer zal bestaan. Eerlijke mode is nu nog een uitzondering op de regel, maar Louwagie verheugt zich op het moment dat dit niet langer zo is. Belgen tonen weliswaar steeds meer interesse in het thema duurzame mode, maar Louwagie denkt dat de meeste mensen toch nog gestimuleerd moeten worden voordat zij hun koopgedrag zullen aanpassen. Behalve de consument, gelooft ze echter ook dat producenten en winkeliers een rol moet spelen in het verduurzamen van de modewereld. “Je kunt niet van een klant verwachten dat hij een duurzaam t-shirt van 65 euro verkiest boven een soortgelijk exemplaar van 2 euro. De aanbieders van mode moeten deze keuze dan ook niet alleen bij de consument leggen, maar zelf zorgen voor een eerlijk aanbod,” vindt Louwagie.

Dit is de tweede aflevering van de serie ´Op weg naar een duurzamere modewereld. Lees hier ook de eerste aflevering. Deel drie van deze serie verschijnt op 23 november.

 

Related Products

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN