Nieuw Belgisch platform helpt ontwerpers intellectueel eigendom te beschermen

“Kopiëren is de hoogste vorm van vleierij,” zo zou modeontwerper Coco Chanel ooit gezegd hebben. Toch kan het als klein merk ontzettend vervelend zijn als andere merken aan de haal gaan met een ontwerp. Daar willen de Belgische Modefederatie Creamoda en start-up Drawy nu een stokje voor steken met een nieuw online platform genaamd Drawy, zo melden de bedrijven in een gezamenlijk persbericht.

La Fille D’O, Toos Franken, 42|54 en Caesar Casier hebben recentelijk te maken gehad met copycat gedrag door grotere partijen op de modemarkt, aldus de twee bedrijven. Het nieuwe platform dat vandaag gelanceerd is moet ontwerpers helpen om hun intellectuele eigendom te beschermen en op deze manier voorkomen dat hun creaties zonder vergoeding gekopieerd worden. Een ontwerp kan voor maximaal 3,90 digitaal gedateerd en geregistreerd worden op het platform. “Het is een officieel erkend bewijs in geval van juridische procedures,” aldus CEO en medeoprichter van Drawy, Mathieu Liebaert, in het persbericht.

Nieuw platform van Creamoda en Drawy helpt intellectueel eigendom ontwerpers te beschermen

“Er zijn vandaag een aantal oplossingen op de markt om de creatie rechten van designers te doen gelden, maar die zijn niet voor iedereen betaalbaar en vaak heel complex. Dankzij het Drawy platform kunnen ontwerpers op een haalbare en gebruiksvriendelijke manier hun creaties digitaal laten dateren. Zo verkrijgen zij een wettelijk erkend bewijs dat hen helpt om hun rechten te verdedigen bij illegaal kopiëren,” aldus Liebaert.

“Als federatie dien je oplossingen te bieden en deze tool is daar een perfect voorbeeld van,” aldus Jo van Landeghem, adviseur van Creamoda in het bericht. “Elk bedrijf kan voortaan voor een beperkt budget hun creaties online registreren en zo hun ontwerp rechten laten gelden. Het is dus vandaag geen financiële kwestie meer. En dat is nu net de grote ‘game changer’ in onze modesector en ook meteen de reden waarom we zo sterk geloven in dit partnerschap.

“Het Drawy platform is ontstaan op vraag van kleinere Belgische merken maar is open voor iedereen." Ook merken uit andere landen zoals Nederland en Frankrijk kunnen zich aansluiten of een ontwerp registreren. “Hoewel grotere luxemerken vaak wel de financiële middelen hebben om kopieergedrag tegen te gaan, is dit platform ook voor hen een efficiënte oplossing”, aldus de woordvoerder van Creamoda.

Beeld: Pexels

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN