• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Niet genoeg geld voor slachtoffers en nabestaanden ramp Bangladesh

Niet genoeg geld voor slachtoffers en nabestaanden ramp Bangladesh

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Twee jaar nadat Rana Plaza in Bangladesh instortte en bijna 1200 textielarbeiders omkwamen, is er nog altijd niet genoeg geld voor nabestaanden en slachtoffers. Volgens de Schone Kleren Campagne is er een tekort van 6 miljoen dollar in het compensatiefonds. In totaal is 30 miljoen dollar nodig.

Volgens het Rana Plaza Arrangement heeft iedere arbeider die gewond is geraakt en ieder familielid die afhankelijk was van het inkomen van een omgekomen arbeider, het recht een claim in te dienen voor het verlies van inkomsten en voor medische kosten. Het berekenen en uitdelen van het bedrag aan de slachtoffers en nabestaanden wordt gecoördineerd door een comité van internationale kledingmerken, nationale en internationale vakbonden, NGOs, de Bengaalse overheid en Bengaalse kledingbranche.

Tot nu toe hebben slachtoffers en nabestaanden maximaal 70 procent gekregen van waar ze recht op hebben. Betaling van het resterende bedrag is uitgesteld, omdat er niet genoeg geld is.

Volgens de Schone Kleren Campagne laten modebedrijven - op een paar na - het afweten om geld te stortten voor de mensen is Bangladesh. Vooral over Benetton is de organisatie niet te spreken. Na lang aandringen, van de Schone Kleren Campagne en van consumenten, doneerde het Italiaans merk onlangs uiteindelijk 1,6 miljoen dollar. Benetton vond dat zelf heel redelijk, want het is het dubbele wat een onafhankelijk accountantsbureau het merk adviseerde. Maar de Schone Kleren Campagne is diep teleurgesteld. De organisatie had minstens 5 miljoen verwacht.

Twee jaar na de grootste ramp in de de modebranche

Vandaag is het Fashion Revolution Day. Dat betekent dat in meer dan zeventig landen wordt stilgestaan bij de ramp van twee jaar geleden. Ook is het idee achter de dag dat consumenten en modebedrijven bewust worden van de arbeidsomstandigheden in de kledingbranche.

Fashion Revolution Day werd vorig jaar in het leven geroepen door de Britse Carry Somers. Consumenten delen vandaag foto's van hun kledinglabels met de hashtag #WhoMadeMyClothes via social media.

Bijna 1200 medewerkers overleden in Rana Plaza in Dhaka, Bangladesh

Sinds de Rana Plaza instorting hebben bijna tweehonderd internationale modebedrijven, waaronder H&M en C&A en Primark, het Bangladesh Veiligheidsakkoord ondertekend, een juridisch bindende overeenkomst die ervoor moet zorgen dat alle kledingfabrieken in Bangladesh veilige werkplekken worden. Dit is een belangrijke stap om voortaan zulke afschuwelijke rampen te voorkomen, meent de Schone Kleren Campagne.

Bangladesh
Clean Clothes Campaign
Fashion Revolution Day
Rana Plaza
Schone Kleren
schonekleren campagne