• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • New Balance wil een sportmerk zijn, geen modemerk

New Balance wil een sportmerk zijn, geen modemerk

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Met de grootste mediacampagne uit de geschiedenis van het merk wil New Balance de strijd aan gaan met Nike. Onlangs werd het assortiment al uitgebreid met voetbal-, tennis-, honkbal- en cricketschoenen. Want de New Balance sneaker mag nu dan hip zijn, dat kan zo voorbij zijn en dan win je het duel met Nike natuurlijk nooit.

De tactiek is om te spreiden. In Europa zijn de New Balance sneakers - in de jaren tachtig nog bekend als typische nerd gympen - vooral een modetrend en in de Verenigde Staten is het merk voornamelijk afhankelijk van hardloopschoenen. Dat moest breder, vond CEO Rob DeMartini. Daarom werden onlangs modellen gelanceerd voor andere sporten: voetbal, honkbal, tennis en cricket.

DeMartini wil New Balance positioneren in meerdere sporten om het zo op te nemen tegen de grootste bedrijven in de categorieën schoenen, mode en accessoires. Hij vond het maar gevaarlijk dat het 109 jaar oude merk momenteel sterk wordt geassocieerd met mode. Veel bedrijven willen een lifestylemerk worden, maar DeMartini vindt die branche te vluchtig. "In een lifestyle business ben je of in of je bent uit," zegt hij tegen Business of Fashion.

Nieuwe strategie voor New Balance

Volgende week zal het merk een wereldwijde mediacampagne lanceren, met voor het eerst in vier jaar ook tv-reclames. De spotjes - die wordt uitgezonden in alle zeventig landen waar het bedrijf actief is - zullen zeventien atleten te zien zijn, die verschillende sporten beoefenen. "Het is onze taak om onze producten voortdurend te verbeteren om zo sporters te helpen," aldus de topman over de commercials.

New Balance presteert momenteel goed. Gemiddeld groeit de omzet jaarlijks met 15 procent. Vorig jaar was dat 3,3 miljard dollar (2,98 miljard euro) en dit jaar verwacht het bedrijf dat de omzet zal uitkomen op 4 miljard dollar (3,6 miljard euro).

mediacampagne
New Balance
Sneakers