Nederlandse modemerken verwerken 2 miljoen PET-flessen in collecties met Waste2Wear

“Onze missie is dat er geen PET-flessen meer rond zwerven en dat we in principe ons bedrijf kunnen sluiten,” grapt Monique Maissan, CEO van Waste2Wear, tijdens een telefonisch gesprek met FashionUnited. Dat punt is nog ver weg vreest ze, op dit moment lanceert ze samen met zes Nederlandse merken collecties die gemaakt zijn van 100 procent gerecycled materiaal van PET-flessen om dichterbij dat punt te komen. “Het is de start, we hopen dat het meer interesse oplevert.”

Waste2Wear, dat in 2007 is opgericht, maakt van ‘post consumer’ plastic, zoals PET-flessen 100 procent gerecyclede en milieuvriendelijke stoffen. De organisatie lanceert nu samen met Wehkamp, Claudia Sträter, Oilily, Expresso, Promiss en Steps herfst/wintercollecties gemaakt van de materialen van Waste2Wear. “Het zijn bedrijven waar we al langere tijd mee samenwerken en die ook duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan. Wij vonden het terecht om dit project met hen te doen.” De collecties worden vanaf half augustus gelanceerd, zo heeft Expresso bijvoorbeeld de materialen gebruikt in een duurzame sub-collectie.

Nederlandse modemerken verwerken 2 miljoen PET-flessen in collecties met Waste2Wear

Nederlandse modemerken lanceren najaarscollecties gemaakt met 2 miljoen plastic flessen

De Plastic Project-producten zijn te herkennen aan de Waste2Wear-tag waarop staat hoeveel plastic flessen zijn verwerkt in het product, maar ook hoeveel water CO2-uitstoot en energie er nodig was om de stof te maken in vergelijking met niet duurzame materialen. Oilily heeft, omdat een deel van de kinderen die de kleding draagt nog niet kan lezen, een klein boekje gemaakt met uitleg, vertelt Maissan aan FashionUnited. “Daarin is een vis te zien die een fles op eet en daardoor buikpijn krijgt. Wanneer een fles verwerkt wordt in een jasje, is te zien dat de vis geen buikpijn meer heeft. Hoe vroeger mensen en dus ook kinderen zich bewust zijn van recycling, hoe natuurlijk het wordt.”

Vier FNG-merken, Promiss, Steps, Expresso en Claudia Sträter, doen mee aan het project. Bij alle vier de merken zijn de producten gemaakt met Waste2Wear materiaal opgenomen in de reguliere collecties. Zo heeft Claudia Sträter ervaring met het maken van jassen met duurzame materialen, dus is daarvoor nu ook weer gekozen.Expresso lanceert daarnaast in september ook een speciale The New Black is Green sub-collectie waar alleen maar duurzame items in zijn opgenomen, met onder andere items van Waste2Wear-materialen. “We willen de ocean plastic producten zoveel mogelijk in de gewone collectie opnemen. We willen laten zien dat het gebruiken van duurzame materialen een logisch element kan zijn in de ontwikkeling van collecties,” aldus Esther van Eijk van FNG tijdens een telefonisch gesprek met FashionUnited.

Nederlandse modemerken verwerken 2 miljoen PET-flessen in collecties met Waste2Wear

Wehkamp, Claudia Strater, Promiss, Steps, Oilily en Expresso lanceren 100 procent duurzame collecties in samenwerking met Waste2Wear

Voor het project zijn in totaal ruim 2 miljoen plastic flessen gerecycled. Zo’n 70 procent kwam van afvalverwerkingsbedrijven af die de flessen hebben gescheiden en deze naar een depot hebben gebracht. 30 procent van de flessen kwam van stranden of uit de randen van de oceaan. Al deze flessen worden naar een recyclingpartner van Waste2Wear gebracht waar ze in stukken worden gehakt en gewassen. Vervolgens worden de dopjes en labels eruit gefilterd. Het plastic wordt dan verwerkt tot granules waarna er garen van gesponnen worden. Dit garen wordt op zijn tijd weer gecombineerd met gerecycled polyester, katoen, viscose of wol. Deze materialen worden beschikbaar gesteld aan bedrijven zoals bijvoorbeeld Wehkamp en Claudia Sträter.

Of nieuwe bedrijven zich bij het Plastic Project mogen aansluiten? “Graag, we hopen dat dit project meer interesse oplevert,” aldus Maissan tijdens het telefonische gesprek met FashionUnited. Het is voor het eerst dat zoveel grote partners zich in een project hebben verzameld bij Waste2Wear. “We zijn op dit moment bezig om bedrijven buiten Nederland aan te sluiten. Hoe meer bedrijven meedoen, hoe meer plastic we uit het milieu kunnen halen.” Door met verschillende bedrijven samen te werken, dus niet alleen met damesmodemerken, maar ook kindermerken en merken uit diverse segmenten, wil Waste2Wear op verschillende niveaus en manieren duurzame producten aanbieden aan de consument. “Wij hopen dat het op deze manier uiteindelijk makkelijker is voor een consument om actief een steentje bij te dragen aan het oplossen van het plastic probleem.”

Altijd up-to-date zijn over de laatste ontwikkelingen in de modeindustrie? Meldt u hier aan voor de FashionUnited nieuwsbrief!

Beeld: Waste2Wear

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN