• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • My Brand: Voor consumenten die van blingbling houden

My Brand: Voor consumenten die van blingbling houden

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |INTERVIEW

Het Nederlandse merk My Brand - 2 eigen winkels, 450 verkooppunten - bestaat vijf jaar. Mede-oprichter Domenico Giannattasio: “Nu hebben we pas bestaansrecht. Zo veel merken bestaan één of twee jaar en dan hoor je niets meer van ze. Nu dit is gelukt, kan alles.”

Het verhaal over het ontstaan van My Brand is niet eenduidig. “Weet je nog die T-shirts met Y5L? En met twee vijven in elkaar, zodat het net het Chanellogo lijkt? Daar is het mee begonnen,” zegt Domenico Giannattasio. “Wacht, Giuseppe kan dat beter vertellen.” Hij roept door het kantoorgebouw: “Giuseppe!” De PR- en marketingmanager van My Brand, lacht. “Het zijn Italianen,” vergoelijkt ze.

Hoe is My Brand ontstaan? “Als grap,” antwoordt Giuseppe Giannattasio, samen met zijn broer Domenico oprichter van het merk. “We waren op vakantie en we kwamen een T-shirt tegen, met een knipoog naar Chanel. ‘Watching Channel 5’ stond er op. Dat wilden wij beter doen. Hij zat eigenlijk nog in de telefoons en verzekeringen,” hij wijst naar zijn broer. “We besloten de gok te nemen en T-shirts te verkopen. Het was niet serieus, we wilden gewoon kijken hoe ver we konden gaan.” Domenico: “Nee, het idee was om niet ver te gaan. Om één collectie te maken, een statement.”

Volgens Domenico ontdekte styliste Danie Bles het merk en gebruikte ze het in een show op tv. Daarna stond de telefoon roodgloeiend. Maar volgens Giuseppe was al eerder een My Brand T-shirt op de buis geweest. “Dinges had het ook aan op tv, toen is het begonnen.” Domenico: “Yolanthe?” Giuseppe: “Nee.” Domenico: “Sylvie Meis?” Giuseppe: “Nee, nee, nee. Die van Idols. Rookhuizen, Stacy. Zij had het voor het eerst aan op tv.” Domenico: “Nee, echt niet.” Giuseppe: “Echt, serieus.”

My Brand viert vijfjarig jubileum

Wie het ook droeg op tv, de vraag steeg. Het geluk was dat de mannen een grote voorraad hadden ingekocht en dat ze meteen konden leveren aan retailers. “Dat is uiteindelijk de kracht van het merk geworden,” zegt Giuseppe. “De snelheid. Nog steeds kunnen retailers vandaag bestellen en morgen de collectie in hun winkel leggen. Het is een moeilijke tijd voor winkeliers, dus ze kopen niet te veel in van te voren. Zo is er vaak nog wel ruimte voor ons merk. We hebben inmiddels 450 klanten in Nederland die op maandbasis bij ons kopen. Omdat we pronta werken.”

Dat het een gok was, om meteen een bulk partij te laten produceren, geven de broers wel toe. Ze sloegen de T-shirts in van het geld dat de verkoop van de telefoonbusiness opleverde. “Hij wist een goede fabrikant, die hij al kon,” zegt Giuseppe met zijn Noord-Hollandse accent. “Deze manier van zaken doen betekent meer risico voor ons, maar dat calculeren we wel in in de marges.”

De T-shirts van My Brand - met prints die grote modehuizen op de hak namen - moesten consumenten het gevoel geven dat ze iets duurs kochten voor een goede prijs. De eerste jaren verkochten de broers vooral twee modellen, in vier kleuren, wit, zwart, grijs en donkerblauw. Toen meer winkels het merk wilden verkopen, ging My Brand volgens de ondernemers een eigen leven leiden. Giuseppe: “We zijn van de logo's afgestapt. Nu hebben we een eigen identiteit. Het is een mix van een basic items met rijke stukken, denk: steentjes, glitters en glamour. De kinderlijn is best brutaal. Niet iedere mama zou haar kind een shirt van ons aantrekken. Zo hebben we prints van agressieve honden en criminelen. Maar T-shirts verkopen nog steeds het beste.”

Exposeren op beurzen alleen is niet genoeg om 450 verkooppunten te krijgen, weet Giuseppe. “We moeten iedere maand ons gezicht laten zien. Als je de klanten maar één keer per seizoen ziet, denken retailers: wie is die jongen? Onze vijf vertegenwoordigers horen gewoon bij het meubilair.” De marketingmanager vult aan: “Ze gaan naar bruiloften, verjaardagen. Echt hoor.”

My Brand heeft winkels in Amsterdam en Bogota

Sinds afgelopen zomer heeft My Brand ook een eigen winkel, in de Amsterdamse Kalverstraat. “Daar krijgen we veel aanvragen van buitenlandse retailers. Toevallig laatst van iemand uit Zuid-Afrika. En uit Zuid-Amerika. Nu hebben we een winkel in Bogato.” Giuseppe lacht. “Ja, je zou denken, wat moet je daar zoeken? Maar daar zitten wel de jongens die van blingbling houden.” De winkels zijn volgens de mannen het visitekaartje van het merk. Domenico: “Het plan is om uiteindelijk veel winkels te hebben, ook meer in het buitenland. Stel we hebben dertig winkels via franchise, dan geeft dat je merk status.” Giuseppe: “Je bouwt een imperium.” Domenico: “Er komt nog een winkel aan. In Den Haag. Waarschijnlijk gaat ‘ie eind maart of begin april open.”

In Spanje gaan de zaken zo goed dat My Brand winkels gaat openen in Madrid, Barcelona, Sevilla, Ibiza en Marbella. My Brand zit daar in het hoogste segment. Voetballers van Atletico Madrid, Real Madrid en FC Barcalona zijn gespot in My Brand-items.

‘Yves Saint Laurent zou ons dankbaar moeten zijn’

Bescheiden zijn de mannen niet. “Heel Nederland liep met Y5L shirts, maar als je mensen vroeg waar YSL voor stond dan wisten ze het niet. Dus ik denk dat wij de bekendheid van Yves Saint Laurent hebben vergroot,” zegt Domenico. “Het merk zou ons dankbaar moeten zijn.”

Giuseppe: “Ik denk dat het totaalplaatje klopt: de naam, het logo, de statements, het concept. Zonder dat we dat bewust hadden gedaan. Ja, gek verhaal hè.”

My Brand