• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Multicolore tassen van Louis Vuitton zullen voorgoed uit winkels verdwijnen

Multicolore tassen van Louis Vuitton zullen voorgoed uit winkels verdwijnen

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

Het is het einde van een tijdperk: Louis Vuitton stopt na twaalf jaar met de productie van de Takashi Murakami Multicolore collectie. Zelfs wie nog nooit de naam van de kunstenaar heeft gehoord, kent de witte en zwarte Louis Vuitton tassen met daarop in alle kleuren van de regenboog het logo van het Franse modehuis.

Het idee kwam van Marc Jacobs, tot 2013 hoofdontwerper van Louis Vuitton, om Takashi Murakami een collectie te laten ontwerpen. Een slim idee: de Multicolore handtas werd de musthave van de jaren nul. Celebrities als Lindsay Lohan droegen het model trots aan hun arm. Jessica Simpson nam haar designeritem zelfs mee op een kampeertrip naar Yosemite. En Paris Hilton hield haar Louis Vuitton bijna net zo dichtbij zich als haar Chihuahua Tinkerbell.

Maar Tinkerbell overleed in april dit jaar aan ouderdom. En Nicolas Ghesquière, sinds twee jaar Louis Vuittons hoofdontwerper, vond het hoog tijd om de periode van de kleurrijke tas - overigens veelvuldig gekopieerd - achter zich te laten. Veel wil hij er niet over kwijt. Tegen WWD.com zegt hij slechts dat Louis Vuitton naar de toekomst kijkt.

Wie zich wil vastklampen aan nostalgie moet snel zijn. Eind juli zullen alle modellen uit de winkels zijn verdwenen. Voorgoed.

Louis Vuitton stopt met Takashi Murakami’s Multicolore monogram collectie

Louis Vuitton heeft meerder samenwerkingen met de Japanse kunstenaar. Maar de Multicolore monogram-partnership was de langste. Tijdens zijn loopbaan bij het modehuis - die zestien jaar duurde - ging Marc Jacobs ook in zee met kunstenaars als Richard Prince, Yayoi Kusama, Stephen Sprouse en Sofia Cappola. De SC collectie van Cappola is nog niet voorbij: in het najaar brengt de Amerikaanse actrice en filmregisseur weer nieuwe items uit voor Louis Vuitton.

Het Franse modehuis werd in januari uitgeroepen tot het sterkste luxemerk van 2014. Louis Vuitton zou goed aanwezig zijn in print en online, op social media. Bovendien was de overgang van Marc Jacobs naar Nicolas Ghesquière naadloos. Terwijl Ghesquière toch een ontwerper is die een stuk minder om spektakel geeft dan zijn voorganger bij het luxe label.

Louis Vuitton
Marc Jacobs
multicolore
multicoloremonogram
Nicolas Ghesquiere
Takashi Murakami