Monar en Rexor steunen ontwerptalent Charlotte Jager met nieuw merk ‘S.O.O.N. by’
bezig met laden...
Ingenieur architect en student schoenontwerp Charlotte Jager kwam vorig jaar uit de bus als de winnaar bij de ontwerpwedstrijd van Monar, Rexor en de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten in Sint-Niklaas. Als resultaat hiervan ligt haar eerste schoenen collectie dit najaar in de winkels. FashionUnited sprak de ontwerper voor een update.
De liefde voor schoenen begon bij Jager al tijdens haar studententijd. Op straat zag ze een dame lopen met schoenen van United Nude (een merk dat bekend staat voor de unieke en architecturale ontwerpen). De ontdekking van architectuur in zo’n klein object zette Jager aan het denken en zorgden ervoor dat ze een opleiding tot schoenontwerper ging volgen. De droom van een eigen collectie was altijd aanwezig en met de wedstrijd die in het leven werd geroepen door de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten in Sint-Niklaas kwam die droom opeens heel dichtbij. De eerste prototypes kreeg Jager al afgelopen december in handen, twee maanden nadat ze tot winnaar was uitgeroepen. Rexor en Monar begeleiden haar van A tot Z, vertelt ze telefonisch tegen FashionUnited. Van het vertellen van het verhaal van de lijn, tot de bezoeken aan fabrikanten in Italië, de bedrijven heeft als een mentor gefunctioneerd voor Jager.
S.O.O.N. by Charlotte Jager eerste resultaat van schoenontwerp wedstrijd Monar, Rexor en SASK
Het resultaat is een schoenencollectie die is geïnspireerd door het spel van licht en architectuur en de schaduwen die daarin ontstaan als gevolg van het veranderende weer. Het is een onderwerp wat Jager al eerder inspireerde tijdens haar opleiding. De schaduwen die ontstaan bij een hel verlichte dag of juist de zachte contrasten bij bewolking leidden tot de naam ‘Clouded Lines’. De capsule bestaat uit twee modellen, een lange en een korte laars die in verschillende kleuruitvoeringen beschikbaar zijn. De enkellaars kost 239 euro en de hoge laars 269 euro. De collectie is vanaf 12 september verkrijgbaar bij Monar in Antwerpen, La Bottega in Hasselt, Carmi in Zemst, Korbeek-Lo en Aubel en Il Fashino Piu in Herk-de-Stad.
S.O.O.N. by is het merk dat gelinkt is aan de ontwerpwedstrijd van Monar, Rexor en SASK. Deze zomer zal de tweede editie van start gaan, iedereen die een eigen schoenencollectie ambieert kan zich aanmelden. De naam van de collectie staat voor ‘never out of shoes’. Deelnemers worden beoordeeld op hun ontwerpen maar ook de technische, financiële en commerciële haalbaarheid van hun capsule collectie. De tip die Jager dan ook meegeeft is vooral iets maken wat je mooi vindt en waar je achter staat. “Ze vonden het leuk dat het anders, maar toch commercieel was. Het is ook goed om een verhaal te hebben.”
Wat de toekomst inhoudt voor Jager? Ze is net bevallen van een kindje en op het moment is het nog zoeken naar de prioriteiten en hoe ze verder gaat na haar schoenencollectie. “Ik ben erachter gekomen dat de schoenenbranche op dit moment moeilijk is. Ook al heb je een goed netwerk zoals de organisatoren van deze wedstrijd, is het nog moeilijk om collecties te verkopen. De eerste reacties waren zeer goed, waar ik heel blij mee ben. Of ik direct een eigen lijn start, dat ben ik nog aan het uitdenken. Het was altijd een verre droom die nu door de wedstrijd dichterbij en concreter is. Ik heb het proces immers al eens van A tot Z doorgelopen.” To be continued.
Beeld: Via Monar