Moederbedrijf Tigha lanceert nieuw streetwear label Preach

ACTC GmbH, het moederbedrijf van Tigha, lanceert een nieuw premium streetwear merk, zo meldt het bedrijf telefonisch aan FashionUnited. Het merk, met de naam Preach, richt zich op een jongere doelgroep. Door de lancering van het nieuwe merk kan zustermerk Tigha terug naar de basis.

Preach debuteert volgende week tijdens Seek in Berlijn en zal daarna te zien zijn op het nieuwe evenement van Modefabriek, Off South, zo vertelt Sales Manager Benelux Jeff Hamers telefonisch. Zowel Tigha als Preach zullen op Off South te zien zijn. De keuze voor een premium streetwear merk werd gemaakt toen de streetwear trend steeds verder in de collecties van Tigha doordrong. “We konden de trend niet ontwijken.” Tigha staat echter bekend om de vintage donkere uitstraling met een rock ‘n roll gevoel met een doelgroep van 25 plus. Het integreren van streetwear in de Tigha collectie stond te ver van het dna af. ACTC GmbH zag vervolgens een gat in de markt voor een streetwear merk voor de jongen met een kleinere portemonnee. “Met Preach kunnen we ons 100 procent richten op streetwear cultuur en Tigha blijft bij het welbekende dna,” aldus Hamers. De doelgroep bevindt zich dan ook tussen de 15 en 25 jaar en de prijzen beginnen bij 29 euro voor een T-shirt tot 179 euro voor een jas. De eerste collectie bestaat uit dertig stijlen en heeft vooral ‘sterke kleuren en oversized shapes’. De eerste levering is in september.

Dat Preach lagere prijzen heeft dan Tigha betekent niet dat het nieuwe merk niet premium wordt neergezet. “Het gaat voor die jongens [de doelgroep, red] over exclusiviteit. Als het op elke hoek van de straat ligt is het niet interessant meer.” Hamers geeft het voorbeeld van Daily Paper, Fila en Ellesse als het gevoel dat heerst bij Preach. Voor de distributie wil Preach het rustig aanpakken, niet te snel, te groot. Het merk is op zoek naar retailers aan het hogere einde van het middensegment om rustig de aanwezigheid uit te bouwen.

Tigha schrapt damesmode, gaat verder als mannenmodemerk en gaat terug naar de roots

De lancering van Preach zorgt er ook voor dat Tigha onder de loep werd genomen. “Na tien jaar was het tijd om te reflecteren.” De keuze is gemaakt om alleen verder te gaan als mannenmodemerk en het dames segment te schrappen. Het aandeel van de herencollectie bij het merk was altijd groter dan de dames, alhoewel de damescollectie een significant deel van de omzet genereerde. “Het is een radicale beslissing om te stoppen met womenswear, maar we voelen dat het niet meer bij ons past,” aldus Hamers.

Met de nieuwe, aangescherpte richting, heeft Tigha expansie op het oog. Op dit moment zijn de DACH- en Benelux-regio de belangrijkste regio’s voor het merk, maar het merk wil uitbreiden naar Italië, Frankrijk, Oost-Europa, Scandinavië en zelfs Groot-Brittannië, aldus Hamers. Met de stand op Off South keert Tigha na twee seizoenen weer terug bij Modefabriek. “We gingen kijken bij Off South voor Preach omdat het meer een urban gevoel heeft, maar het evenement past ook bij Tigha. We staan er nu met beide stands,” aldus Hamers.

Beeld: via Tigha

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN