Bij mode gaat om het uiterlijk. Daarom is een modeshow voor blinden niet iets wat voor de hand ligt. Maar dat is een misverstand, zegt Paulien Vreman, persvoorlichter van Bartiméus: "Jonge mensen willen er altijd graag goed uitzien. Dat geldt voor blinden en slechtzienden dus ook." Het initiatief voor de modeshow komt van mode adviesbureau Mapsz. Eigenaresse Map Renes werkt al twintig jaar als showstylist en vroeg zich af hoe mensen met een visuele beperking omgaan met een visueel ingestelde wereld. Ze stapte met haar vraag naar Bartiméus. "Ik ontdekte dat ze zich prima blijken te redden," vertelt ze.

Bij het kopen van kleding schakelen veel blinden en slechtzienden de hulp in van vrienden. Ook gaan ze af op de materialen, hoe die aanvoelen en hoe ze om het lichaam zitten. Een ander houvast dat visueel gehandicapten gebruiken, zijn merken. Floris Stijnvoorte heeft een gezichtsvermogen van vijf procent en is model bij het mode-evenement. "Als ik kleding koop, dan ga ik naar een rustige winkel," vertelt hij. "Daar vraag ik dan om hulp aan het personeel. Ze wijzen me aan waar ik mijn favoriete merken kan vinden en helpen me dan bij het vinden van de juiste maat." Welke kleuren hem het beste staan, weet hij ook: "Ik heb eens een kleurenanalyse laten doen," aldus het model. De groep mensen met een gezichtsbeperking in Nederland bestaat uit ongeveer 400.000 mensen.

Het mode-evenement voor blinden, oogverblindend mooi, vindt plaats op zaterdag 13 oktober in theater De Flint in Amersfoort. Behalve een modeshow is er op het evenement ook een expositie getiteld 'Clothes to touch', een tentoonstelling met geurende kleding en een workshop costumizen.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN