• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Modemerk Teym: Het antwoord op de zoektocht naar de perfecte basis garderobe

Modemerk Teym: Het antwoord op de zoektocht naar de perfecte basis garderobe

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion |INTERVIEW

Het begon vier jaar geleden met de persoonlijke zoektocht naar de perfecte parka, maar inmiddels wil Teym (het modemerk van Maxime Cartens) de perfecte garderobe maken. Sinds vandaag wordt de bestaande collectie van een parka, leren tas en merino wollen trui aangevuld met een sweatsuit. FashionUnited nam alvast een kijkje in de nieuwe pop-up van Teym aan de Staalstraat in Amsterdam en sprak met oprichter Maxime Cartens over het merk.

Teym heeft het doel om uiteindelijk een garderobe van twintig items te hebben. Samen moeten deze de perfecte basisgarderobe vormen en een luxe sweatsuit hoort daar volgens Cartens ook bij. “Het moeten allemaal klassieke items zijn, comfortabel maar ook sjiek.” De items zijn bijvoorbeeld unisex (behalve de parka) en verkrijgbaar in diverse kleuren, maar alle details zijn hetzelfde. Om tot de juiste fit voor iedereen te komen, in feite democratiseert Teym de basisgarderobe voor iedereen hierdoor, vraagt Cartens mensen in haar omgeving én vreemden het hemd van het lijf. “Wat is je lievelings trui, waar heb je hem gekocht, hoe duur was ‘ie, hoe vaak draag je hem, van welk materiaal is de trui en wat is het allerfijnste aan de trui,” aldus Cartens enthousiast. Omdat een item geschikt moet zijn voor iedereen, en niet alleen voor een bepaald figuur, gebruikt ze geen standaard pasmodellen. “Dat is het interessante aan het ontwikkelen van deze items, de meeste merken passen hun stukken op modellen want die maten zijn altijd hetzelfde. Ik pas het op iedereen, om te zien wat nou echt generiek is voor mannen en voor vrouwen?”

Teym vult de perfecte basis garderobe aan met één item per jaar

Van ontwerp naar uiteindelijk product kost het tot nu toe steeds een jaar. “Bij de parka ben ik maanden bezig geweest met ontwerp en fit. Een fabriek zoeken is ook niet zo makkelijk omdat alles heel gesloten is. Ik wil langskomen en zien dat de sfeer bijvoorbeeld goed is.” Daarnaast wil Cartens het product testen, het dragen, en zien wat er gebeurd als het product echt geleefd wordt.

Door haar manier van ontwerpen en werken is Teym op een andere manier duurzaam bezig. ”Bij duurzame merken heeft iedereen een andere agenda merk ik, de een wil juist helemaal vegan, de ander is helemaal eco en ik vind zelf het aller duurzaamste wat je als merk kunt doen is niet te veel te willen maken en niet vier keer per jaar een collectie die je steeds wil vervangen en dingen maken die echt tijdloos zijn. Dat je ze echt af kan dragen tot op de draad. Niet dat hele modieuze.” Daarbij voegt Cartens er aan toe dat ze niet werkt met collecties, geen sale heeft en werkt met maar één voorraad. “Ik heb daardoor 100 procent minder overstock dat weggaat. Als dit jaar de parka niet verkoopt, dan verkoop ik hem volgend jaar. Daardoor doe ik automatisch niet mee aan het hele mode systeem.” De essentie van Teym? “Voorop staat altijd dat het heel lang mooi moet blijven en mooi is. Kwaliteit is een van de eerste dingen waar ik naar kijk en naar de stijl,” aldus Cartens.

Teym: “Ik vind het zelf het aller duurzaamste als je tijdloze dingen maakt”

De volgende stap is nu om de Duitse markt kennis te laten maken met Teym,” vertelt Cartens in de tijdelijke winkel in Amsterdam. Het merk opent een pop-up in Berlijn in samenwerking met de Woolmark company. “We verkopen wel dingen in Duitsland, maar we zijn daar nog niet met de pers bezig, dus de pop-up in Berlijn wordt nu de eerste try-out.” Naast Duitsland focust Teym zich ook België. “We hebben getest met bijvoorbeeld Facebook-advertenties en merken dat België en Duitsland voor nu beter werken dan Londen en andere landen.” Volgens Cartens zit de juiste vibe in Duitsland om Teym daar nu te introduceren. “Ze staan open voor deze producten. De producten zijn als basic ook wel degelijk en in Duitsland zijn al verschillende opkomende initiatieven die werken aan duurzaamheid en een kleinere collectie hebben.” Cartens zou graag een winkel willen hebben in Berlijn en Antwerpen, nadat ze een vestiging in Amsterdam heeft. Ook Rotterdam en Den Haag staan op haar lijst.

Één product per jaar geeft Cartens nog genoeg te doen de komende jaren. Ze hoopt, wanneer het team uiteindelijk verder uitbreidt zodat ze zich alleen op ontwerp kan focussen, dat eens per halfjaar een nieuw item gelanceerd kan worden. “Het zal alleen nooit zo zijn dat ik niet de tijd neem om het product te testen, dus het zal minimaal een half jaar zijn.” Op haar verlanglijst staan nog een pantalon, t-shirt, blouse en goede schoenen.

Beeld: Teym door Kiet Duong

Duurzaamheid
maxime cartens
Teym