Modedetaillisten in zwaar weer
bezig met laden...
De Nederlandse mode-industrie heeft een zwaar jaar achter de rug en ook de eerste drie maanden van 2005 zijn tegen gevallen. Dat stelt de ING in een rapport en Texpress schrijft erover.
Ondanks dat de economie enigszins is aangetrokken heeft de consument toch minder kleding gekocht. Detaillisten in deze sector hebben het dan ook niet makkelijk. De dalende winkelomzetten worden onder meer toegeschreven aan de prijsdalingen (-3 procent). Opvallend is dat in de grote steden minder aan kleding uitgegeven werd, terwijl in het noorden van Nederland de kledingconsumptie juist met 2 procent groeide. Kledingketens lijken steeds meer marktaandeel te veroveren, ten koste van zelfstandige detaillisten. Consumenten kiezen vaker voor de textielsuper om zowel luxe kledingstukken als basics te kopen. Dit koopgedrag biedt kansen voor winkeliers uit het middensegment, die een opvallende kledinglijn bieden. (Bron: Texpress)